ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΣΕ ΡΟΛΟ… ΤΙΜΩΡΟΥ – ΕΚΔΙΚΗΤΗ

H υπόθεση του κίνητρου απόδοσης στο μισθολόγιο του Δημοσίου  -πιο γνωστό ως επίδομα των 176 ευρώ- το οποίο καταβαλλόταν σε μερίδα δημοσίων υπαλλήλων κατά την περίοδο 2002-2006, συνιστά περίπτωση που αξίζει να μελετηθεί και να αναλυθεί σε πολλά επίπεδα, ως εμπειρία και για το συνδικαλισμό και για κάθε εργαζόμενο στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα. Έχουν γραφτεί χιλιάδες χιλιάδων σελίδες για το θέμα. Από νομικές γνωμοδοτήσεις, μέχρι αποφάσεις δικαστηρίων, κρατικές εγκυκλίους αλλά και αγωνιστικές διακηρύξεις, αποφάσεις συνελεύσεων, μεμονωμένες διαμαρτυρίες και καταγγελίες από εργαζόμενους για άνιση μεταχείριση και ο κατάλογος δεν έχει τελειωμό.

Ποιο συμπέρασμα βγαίνει από την «οδύσσεια» ενός επιδόματος, το οποίο δινόταν σε κάποιους εργαζόμενους και όχι σε άλλους και το οποίο έγινε αντικείμενο αντιπαλότητας μεταξύ τους, αλλά και δικαστικών κυρίως διεκδικήσεων (το οποίο είναι ένα επίσης μείζον ζήτημα προς συζήτηση, οι νομικές ενέργειες και τα ένδικα μέσα, δηλαδή, ως τρόπος διεκδίκησης, το οποίο ζήσαμε πρόσφατα με αφορμή το επίδομα εορτών και άδειας).

Πράγματι, η υπόθεση των 176 ευρώ αποτελεί ένα πολύτιμο μάθημα για το εργατικό, συνδικαλιστικό κίνημα. Ας γίνουμε λίγο πιο συγκεκριμένοι, προκειμένου να μπούμε στο κλίμα της ανακοίνωσης που ακολουθεί:

Με το άρθρο 14 του ν. 3016/2002 προβλέφθηκε ότι με ΚΥΑ των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού, μετά από εκτίμηση της δημοσιονομικής κατάστασης της χώρας, μπορεί να επεκτείνονται εν όλω ή εν μέρει, οι ευνοϊκές μισθολογικές ρυθμίσεις που προβλέπονται από Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις, εκδιδόμενες δυνάμει συλλογικών συμφωνιών και στο λοιπό προσωπικό του Δημοσίου, των Oργανισμών Tοπικής Aυτοδιοίκησης και των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου, που δεν συμμετείχαν στη σύναψη συλλογικών συμφωνιών. Σε περίπτωση δε επέκτασης των ευνοϊκών αυτών μισθολογικών ρυθμίσεων, οι ανωτέρω Υπουργοί μπορούν να καθορίσουν το ύψος της πρόσθετης μισθολογικής παροχής, η οποία πάντως δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των 176 ευρώ.

Μετά την ψήφιση της διάταξης πολλές κατηγορίες εργαζομένων στο Δημόσιο, τους Ο.Τ.Α. και τα Ν.Π.Δ.Δ., που δεν συμμετείχαν στις συλλογικές συμφωνίες της παρ. 1 του ά. 14 του ν. 3016/2002, προσέφυγαν στα Δικαστήρια και ζήτησαν, επικαλούμενοι την αρχή της ίσης μεταχείρισης, να δοθεί το ανωτέρω επίδομα και σε αυτούς.

Καταλαβαίνουμε όλοι δια μιας, ότι ήδη από τη θέσπιση του επιδόματος και από τον τρόπο που θεσμοθετήθηκε, άρχισε το στήσιμο μιας κανονικότατης πολιτικής και νομικής φούσκας. Αυτοί που το θέσπισαν, ήξεραν από την πρώτη στιγμή ότι έθεταν τις βάσεις για μία καραμπινάτη σπέκουλα, η οποία εκτός από τις πολιτικές εξαρτήσεις που δημιουργούσε, έστρωνε και το δρόμο σε μία πρόσφορη για την έναρξη αποδοτικών για τα δικηγορικά γραφεία δικαστικών αγώνων. Και πράγματι αυτό συνέβη.

Αυτή τη στιγμή, σε πολλούς χώρους του δημοσίου παίζεται το δράμα να αναζητώνται από καθημαγμένους μισθωτούς «μικροποσά» σε σχέση με τους όγκους των δισεκατομμυρίων που διαχειρίζεται και δαπανά ο κρατικός προϋπολογισμός –κάποιες χιλιάδες ευρώ, μετρημένες το πολύ στα δάχτυλα του ενός χεριού- αλλά επαχθέστατα ως οικονομικό βάρος για τους εξαντλημένους ώμους των μισθωτών δημοσίων υπαλλήλων, τα οποία πήραν από πρωτόδικες δικαστικές αποφάσεις, οι οποίες στη συνέχεια «εξαφανίστηκαν», όπως χαρακτηριστικά περιγράφει η δικονομική ορολογία. Τι γίνεται τώρα; Στην καρδιά της υγειονομικής και οικονομικής κρίσης, το κράτος ως εργοδότης στρέφεται με όλη του τη λύσσα εναντίον των εργαζόμενων του και απαιτεί την επιστροφή αυτών των τηρουμένων των αναλογιών μικροποσών. Και το κάνει απέναντι σε εργαζόμενους του που βλέπουν την ίδια στιγμή καθημερινά ένα πακτωλό χρημάτων να ξοδεύεται σε κάθε είδους ανοησία και μάλιστα με αδιαφανείς και ελεγχόμενες διαδικασίες σε πολλές περιπτώσεις.

Γιατί όπως καθημερινά αποδεικνύεται, το λεφτόδεντρο έχει λεφτά μόνο όταν πρόκειται για πυροτεχνήματα, ζαρντινιέρες, μπογιατισμένους ποδηλατόδρομους, κακόγουστες επετειακές φιέστες με περικεφαλαίες και φουστανέλες, αλλά όταν πρόκειται για τους εργαζόμενους, τότε ξεραίνεται και φυλλοβολεί, ενώ για να καρποροφορήσει ξανά καλείται να το ποτίσει η εργατική τάξη με το αίμα της!

Το θέμα που ανοίγει εδώ, είναι σίγουρο ότι θα έχει συνέχεια και θα λάβει έκταση, καθώς αφορά πολύ κόσμο. Θα το παρακολουθήσουμε…

Και ας δούμε μία συγκεκριμένη περίπτωση – καταγγελία:

Μ.Κ.

ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΣΕ ΡΟΛΟ… ΤΙΜΩΡΟΥ – ΕΚΔΙΚΗΤΗ

Πριν από 14 χρόνια (το 2006) εργάσθηκα ως υπάλληλος Τ.Ε. στον Οργανισμό Τουριστικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ο.Τ.Ε.Κ.) με σύμβαση εργασίας ορισμένου χρόνου διάρκειας 10,5 μηνών (από 6/2/2006 μέχρι 20/12/2006).

Ο συγκεκριμένος Οργανισμός υπαγόταν στο Υπουργείο Τουρισμού και είχε ως αντικείμενο την εκπαίδευση και κατάρτιση διαφόρων επαγγελματικών ειδικοτήτων του κλάδου του Τουρισμού και της εστίασης. Στον συγκεκριμένο φορέα, εργάζονταν στελέχη και Διοικητικό Προσωπικό τόσο σαν μόνιμοι όσο και σαν αορίστου χρόνου εργαζόμενοι, ενώ κάθε χρόνο με συμβάσεις διάρκειας 10, 11, ή 12 μηνών, η Κεντρική Υπηρεσία και οι διάφορες περιφερειακές μονάδες, συμπλήρωναν τα «…κενά» με συμβασιούχους εργαζόμενους, με κριτήρια που είχαν να κάνουν κυρίως με την διάρκεια της ανεργίας.

Με βάση τα παραπάνω, με την λήξη της σύμβασης, τον Δεκέμβριο του 2006 και βρισκόμενος σε κατάσταση ανεργίας για ολόκληρο το 2007, μου έγινε επαναπρόσληψη για ένα ακόμη έτος, για το διάστημα από 16/1/2008 μέχρι 15/1/2009.

Το αντικείμενο της απασχόλησης ήταν παρόμοιο με εκείνο των διοικητικών υπαλλήλων του Οργανισμού είτε είχαν μόνιμη, είτε αορίστου χρόνου επαγγελματική ιδιότητα. Με αυτό το σκεπτικό κρίναμε σκόπιμο (μια αρκετά μεγάλη σε αριθμό ομάδα συμβασιούχων) να διεκδικήσουμε δικαστικά τα επιδόματα και τις απολαβές που ήδη καταβάλλονταν στους άλλους εργαζόμενους στην ίδια υπηρεσία (αορίστου χρόνου και μόνιμους).

Πράγματι, κάτι τέτοιο συνέβη και με δικαστική απόφαση κερδήθηκε το επίδομα «…των 176 ευρώ» για εμάς τους συμβασιούχους του Ο.Τ.Ε.Κ. για το έτος 2006 (κατόπιν υποβαλλόμενης αγωγής). Η απόφαση εκδόθηκε από το Δικαστήριο το 2008, ο Οργανισμός δεν έκανε έφεση και τα χρήματα καταβλήθηκαν στους λογαριασμούς μισθοδοσίας μας.

Κατά την διάρκεια της «2ης θητείας μου» στον Οργανισμό το 2008, διεκδικήσαμε και κερδίσαμε δικαστικά ένα άλλο ακόμη επίδομα που αφορούσε εργαζόμενους στον τομέα του Τουρισμού. Η απόφαση για αυτό το επίδομα εκδόθηκε το 2010, ο Οργανισμός δεν άσκησε έφεση και μας καταβλήθηκε το ποσό σταδιακά σε 15 μηνιαίες δόσεις (συνολικό ποσό περίπου 2.300 €).

Όσον αφορά το επίδομα των 176 €, το οποίο επίσης δεν καταβαλλόταν σε εμάς τους συμβασιούχους, επαναδιεκδικήθηκε δικαστικά μέσω ομαδικής αγωγής που συμμετείχαμε συνολικά 55 άτομα. Χαρακτηριστικό να αναφερθεί ότι, σε αυτή την αγωγή η οποία κατατέθηκε το 2009, ήταν και οι «σειρές συμβασιούχων» του 2007, κάποιοι μεμονωμένοι από το 2006 -που δεν ήταν στην προηγούμενη κερδισμένη αγωγή- και αρκετοί από την σειρά του 2009.

Συνολικά για αυτήν την διεκδίκηση του επιδόματος των 176 € προσέφυγαν 55 άτομα από τον Οργανισμό το 2009 (και υποθέτω ανάλογα μεγάλος αριθμός συμβασιούχων και σε άλλους φορείς και υπηρεσίες του Δημοσίου). Η απόφαση εκδόθηκε το 2012 με μεγάλη καθυστέρηση και το πρωτοβάθμιο Δικαστήριο μας δικαίωσε κρίνοντας την απόφαση προσωρινά εκτελεστή.

Στις 4/1/2013 καταβλήθηκε στους λογαριασμούς μας το ποσόν των 2.433,90 €. Ο Οργανισμός κατέθεσε έφεση, η δικάσιμος ορίσθηκε μέσα στο 2015.

Φτάνουμε, λοιπόν, στο 2019 (δηλαδή 10 ολόκληρα χρόνια μετά την αγωγή και 7 χρόνια μετά την πρωτόδικη υπ’ αριθμ. 14/2012 απόφαση και την καταβολή των χρημάτων) όπου εκδίδεται η υπ’ αριθμ. 6440/2019 οριστική απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών, η οποία εξαφανίζει την αρχική και με την οποία το Υπουργείο Τουρισμού (στο οποίο πλέον υπάγονται οι δραστηριότητες του ΟΤΕΚ, αφού εν τω μεταξύ είχε καταργηθεί ως Οργανισμός) μας ζητάει να του επιστρέψουμε τα ποσά από το πρωτόδικο δικαστήριο.

Βέβαια, λίγο μετά εκδίδεται η 11058/2020 η οποία διορθώνει την απόφαση του 2019 διότι αυτή… εξαφάνιζε άλλη απόφαση λόγω τυπογραφικού λάθους!!!.

Ερχόμαστε λοιπόν στα τέλη Νοεμβρίου του 2020, όπου αποστέλλεται από τα ΕΛ.ΤΑ., σε όλες και όλους τους συμβασιούχους που είμαστε στην αγωγή «…συστημένη επί αποδείξει…» επιστολή, στην οποία μας ζητάνε εντός (ουσιαστικά 3 ημερών από την ημερομηνία παραλαβής) να επιστρέψουμε το ποσό των 2.433,90 € στο Υπουργείο Τουρισμού!

Σε επικοινωνία που είχαμε με την Δικηγόρο μας, ενημερωθήκαμε ότι είναι δύσκολο να αλλάξει αυτή η απόφαση, δεδομένου ότι είναι απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, ότι μπορούμε να διεκδικήσουμε και να φτάσουμε μέχρι τον ΄Αρειο Πάγο, αλλά είναι πολλά τα έξοδα, εξαιρετικά δύσκολο να το κερδίσουμε και επίσης ότι αυτό θα πρέπει να γίνει μεμονωμένα και όχι ομαδικά όπως στην αγωγή που είναι συνολικά 55 άτομα.

Με άλλα λόγια, καλούμαστε μετά από 8 χρόνια, εν μέσω πανδημίας και γιορτών Χριστουγέννων, να… ενισχύσουμε το ελληνικό δημόσιο με 2.433,90 €, γιατί τολμήσαμε να διεκδικήσουμε απολαβές που δικαιούμασταν και που η δικαιοσύνη πρωτόδικα μας δικαίωσε! 

ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ- ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ

1. Εφόσον είναι απόφαση από Συμβούλιο Επικρατείας, δείχνει ότι είναι κυβερνητική «γραμμή» να βγαίνουν αποφάσεις αρνητικές για εργαζομένους και ευνοϊκές για το Δημόσιο.

2. Παρότι έχουν περάσει 12 ολόκληρα χρόνια από την σύμβαση και 8 από την έκδοση της απόφασης, το Δημόσιο ζητά τα χρήματά του πίσω. Αυτό ανοίγει τους…. «ασκούς του Αιόλου» και για πάρα πολλές αντίστοιχες περιπτώσεις σε δικαστικές διαμάχες εργαζομένων με φορείς και υπηρεσίες του Δημοσίου.

3. Αναρωτιέμαι αν υπάρχουν αντίστοιχες αποφάσεις που δικαιώνουν το δημόσιο σε βάρος εργαζομένων και μάλιστα ύστερα από 8 και πλέον χρόνια και κυρίως που να ζητούν την επιστροφή χρημάτων που ήδη έχουν καταβληθεί; Είναι γνωστό ότι στον ιδιωτικό τομέα υπάρχουν περιπτώσεις όπου οι εργοδότες ζητούν από τους εργαζόμενους (παράνομα) μέρος του Δώρου Χριστουγέννων ή μέρος του επιδόματος ειδικής αποζημίωσης λόγω COVID. Κάτι αντίστοιχο μοιάζει να συμβαίνει και σε αυτή την περίπτωση όπου στο ρόλο του εργοδότη είναι το ελληνικό δημόσιο.

4. Σε τελική ανάλυση, μας ζητάνε να επιστρέψουμε χρήματα ύστερα από 8 ολόκληρα χρόνια σε έναν Οργανισμό ο οποίος πλέον δεν υπάρχει. Και εφόσον δεν καταβληθούν έγκαιρα και εμπρόθεσμα, θα μετατοπιστεί η οφειλή στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. του κάθε εμπλεκόμενου.

5. Επειδή θα ακουστούν και γνώμες στο ύφος: «αργόσχολοι του Δημοσίου, που τρώτε από τα έτοιμα επιδόματα, κ.λπ.» να τονίσω ότι με αφορμή αυτό το θέμα, ήρθα σε επικοινωνία με 6-7 συναδέλφους από την τότε σύμβαση του ΟΤΕΚ και διαπίστωσα ότι εν έτει 2020, μόνο 2 έχουν σταθερή εργασία από τότε και ο ένας από αυτούς είναι ο υπογράφων. Αυτοί λοιπόν, που πήραν τα χρήματα τότε, δεν είναι… κομματικά «ημέτεροι» διορισμένοι και… παράγοντες κομμάτων. Ένα ποσόν 2.433,90 € μπορεί και να ισοδυναμεί με πέντε-έξι μισθούς με βάση την παρούσα οικονομική κατάσταση για αυτούς που εργάζονται αυτή τη στιγμή, διότι υπάρχουν και αυτοί που είναι άνεργοι, oι οποίοι επίσης θα κληθούν να επιστρέψουν τα χρήματα.

6. Η εκβιαστική επιστολή που έστειλε το Υπουργείο Τουρισμού έχει ημερομηνία 2-11-2020. Έλαβα γνώση του περιεχομένου της στις 27-11-2020, δηλαδή ελάχιστες μόνο ημέρες πριν… εκπνεύσει το τελεσίγραφο του ενός μήνα που αναφέρει. Ενδεικτικό νομίζω, της εκδικητικής λογικής ώστε να μην προλάβουμε να κινηθούμε. Βέβαια το συγκεκριμένο επιστολόχαρτο δεν επιδόθηκε με δικαστικό επιμελητή ή με συνημμένη σε αυτό την απόφαση. Ήταν περισσότερο για λόγους ενημερωτικούς και για… συμμόρφωση.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΧΛΩΡΟΣ

Παραθέτω την επιστολή παρακάτω (για λόγους ευνόητους δεν αναφέρονται τα ονόματα των υπαλλήλων και των υπογραφόντων), η οποία δεν ήρθε συστημένη όπως αναφέρεται, αλλά την…. πήρα ανάμεσα σε διαφημιστικά φυλλάδια κάτω από την εξώπορτα:

« ..ΣΥΣΤΗΜΕΝΟ ΕΠΙ ΑΠΟΔΕΙΞΕΙ

Αθήνα 2/11/2020

Α.Π.: 16787

(ΕΘΝΟΣΗΜΟ)

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ

ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ

ΤΜΗΜΑ ΕΚΚΑΘΑΡΙΣΗΣ ΑΠΟΔΟΧΩΝ

Ταχ. δ/νση: Λ. Αμαλίας 12, 105 57 Αθήνα

Πληροφορίες: κα ……………………….

Τηλ: 210 3736163

Φαξ: 210 3229543

email: misthodosia@mintour.gr

ΠΡΟΣ: κο Χλωρό Ιωάννη

      Διεύθυνση ………………………………

ΘΕΜΑ: Κλήση για επιστροφή (ανάκτηση) καταβληθέντος ποσού σε εκτέλεση πρωτόδικης απόφασης εκτελεστής δικαστικής απόφασης.

ΣΧΕΤ: α. Ο Ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ) – δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (Α΄143), όπως ισχύει.

β. Ο Ν. 4354/2015 «Διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, μισθολογικές ρυθμίσεις και άλλες επείγουσες διατάξεις εφαρμογής της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων» (Α΄176), όπως ισχύει.

γ. Το Ν.Δ. 356/1974 «Περί Κώδικος Εισπράξεως Δημοσίων Εσόδων (ΚΕΔΕ)» (Α΄90) όπως ισχύει.

                      ———————–

Σας ενημερώνουμε ότι δυνάμει της 6440/2019 οριστικής απόφασης του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών (Διαδικασία Εργατικών Διαφορών) και της διορθωτικής αυτής 11058/2020 απόφασης του ιδίου δικαστηρίου, όπως αυτή γνωστοποιήθηκε στην Υπηρεσία μας με το υπ΄αριθ. 213-369/Φ.646/29.09.2020 έγγραφο του Γραφείου Νομικού Συμβούλου του Υπουργείου Τουρισμού, έγινε δεκτή έφεση του Ελληνικού Δημοσίου και εξαφανίστηκε η 14/2012 απόφαση του Ειρηνοδικείου Αθηνών. Με την τελευταία αυτή απόφαση είχε γίνει δεκτή η από 2/11/2009 και με αρ. κατ. 2777/4-11-2009 αγωγή σας (συν. 55) η οποία είχε κηρυχθεί προσωρινά εκτελεστή.

Κατόπιν των ανωτέρω και σε συμμόρφωση με την 6440/2019 και τη διόρθωση αυτής 11058/2020 οριστική απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών (Διαδικασία Εργατικών Διαφορών), παρακαλούμε για την επιστροφή του ποσού των #2433,90# (δύο χιλιάδων τετρακοσίων τριάντα τριών ευρώ και ενενήντα λεπτών) που σας είχε καταβληθεί με την πρωτόδικη και προσωρινώς εκτελεστή 14/2012 απόφαση του Ειρηνοδικείου Αθηνών.

Το παραπάνω ποσόν οφείλετε, μετά την γνωστοποίηση του παρόντος, να το καταθέσετε σε οποιαδήποτε Δ.Ο.Υ., στον Νέο Κωδικό Οικονομικής Ταξινόμησης: 1590189001 (παλαιός κωδικός: 3241) εντός μηνός από τη λήψη του παρόντος και να προσκομίσετε στην Υπηρεσία μας το πρωτότυπο διπλότυπο είσπραξης.

Σε περίπτωση μη συμμόρφωσής σας εντός της παραπάνω προθεσμίας, η Υπηρεσία μας θα υποχρεωθεί να προβεί στην έκδοση απόφασης καταλογισμού σε βάρος σας, βάσει των διατάξεων του άρθρου 96 του Ν. 4270/2014 (Α΄143).

Με εντολή Υπηρεσιακής Γραμματέως

Η ΠΡΟΙΣΤΑΜΕΝΗ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ

                            Κα …………………………….

Ακριβές Αντίγραφο

Κα ………………………….

Αναπληρώτρια Προϊσταμένη Τμήματος

Γραμματείας & Ενημέρωσης του Πολίτη

Εσωτερική Διανομή:

  • Αρχείο Δ/νσης Οικονομικών Υπηρεσιών
  • Τμήμα Εκκαθάρισης Αποδοχών ……………………….»