Περιβαλλοντική καταστροφή στον Σαρωνικό
Oι εφοπλιστές στο απυρόβλητο
Τέσσερις εβδομάδες έχουν περάσει από το ναυάγιο του «Αγία Ζώνη ΙΙ» που προκάλεσε τεράστια οικολογική μόλυνση στα νερά του Σαρωνικού και όπως όλα δείχνουν μόνο οι κάτοικοι έχουν υποστεί τις συνέπειες εν αντιθέσει με την διαχειρίστρια εταιρία που μέχρι στιγμής δεν έχει βάλει το χέρι στην τσέπη.
Το παλαιάς κατασκευής και χωρίς να πληροί τις στοιχειώδεις προδιαγραφές συντήρησης και ασφάλειας, γεμάτο μαζούτ, δεξαμενόπλοιο “ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ”, που βυθίστηκε ενώ ήταν αγκυροβολημένο έξω από το λιμάνι του Πειραιά, έθεσε σε κίνδυνο τη ζωή ναυτεργατών και προκάλεσε μεγάλη περιβαλλοντική καταστροφή στη θάλασσα του Σαρωνικού, γενικότερα σε ακτές της Αττικής, με οδυνηρές συνέπειες για τους κατοίκους, τους αλιείς και τους μικρομαγαζάτορες που ήδη καταστρέφονται από την πολιτική των μνημονίων.
Πρόκειται για έναν ακόμη κρίκο στην αλυσίδα των εφοπλιστικών εγκλημάτων σε βάρος της ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής (ποιος μπορεί να ξεχάσει το Σάμινα με τους 81 νεκρούς πριν 17 χρόνια;) στη θάλασσα και του περιβάλλοντος για την αύξηση των κερδών τους. Το περιστατικό κατέδειξε την έλλειψη κρατικών μέσων και υποδομών για την αντιμετώπιση της θαλάσσιας ρύπανσης, ενώ μια τόσο σοβαρή επιχείρηση καθαρισμού ανατέθηκε σε ιδιωτικές εταιρείες σύμφωνα και με τη νομοθεσία της ΕΕ…
Η κυβέρνηση έχει βαρύτατη ευθύνη για το ατύχημα καθώς συνεχίζει στο ίδιο μοτίβο με τις προηγούμενες να… χαϊδεύει τους εφοπλιστές και να μην παίρνει συγκεκριμένα μέτρα εναντίον τους ώστε να διασφαλιστεί η ασφάλεια των επιβατών, των ναυτεργατών αλλά και η προστασία του περιβάλλοντος.
Οι εφοπλιστές βέβαια “βρίσκουν και τα κάνουν” καθώς είναι διαχρονικά στο απυρόβλητο. Καμια αστική κυβέρνηση ποτέ δεν τους έβαλε χέρι, αντιθέτως απολαμβάνουν και τη στήριξη του κράτους με ανύπαρκτους ελέγχους, σαθρά πιστοποιητικά αξιοπλοΐας, κυκλοφορούν στη θάλασσα πλοία -σκυλοπνίχτες. Άλλωστε για αυτούς η ζωή των ναυτεργατών, των επιβατών και η προστασία του περιβάλλοντος είναι ψιλά γράμματα μπροστά στο κέρδος.
Σε μια χώρα με τόσο μεγάλη ναυτιλιακή δραστηριότητα, ακόμα και εντός των τειχών, το νομοθετικό πλαίσιο για την πρόκληση ρύπανσης στη θάλασσα είναι αρκούντως χαριστικό στους υπαίτιους. Βάσει αυτού, τα πρόστιμα που δύνανται να επιβληθούν εκκινούν από τις 60.000 ευρώ και δεν μπορούν να ξεπεράσουν κατ’ ανώτατο όριο τα 1,2 εκατ. ευρώ. Για παράδειγμα, στην περίπτωση του ναυαγίου του φορτηγού πλοίου «Cabrera» στις βόρειες ακτές της Άνδρου, επιβλήθηκε πρόστιμο μόλις 60.000 ευρώ από το τοπικό λιμεναρχείο για την πρόκληση ρύπανσης.
Είναι εξοργιστικό το γεγονός ότι μέχρι ώρας, δεν έχει ακόμα επιβληθεί το παραμικρό πρόστιμο στον υπεύθυνο πλοιοκτήτη Θεόδωρο Κουντούρη και στην εταιρεία του Fos Petroleum, ως αποτέλεσμα της ρύπανσης που προκλήθηκε.
Η αδράνεια Αρχών είναι χαρακτηριστική: θα μπορούσαν να προβούν σε κινήσεις συντηρητικής κατάσχεσης των δύο έτερων πλοίων του Κουντούρη, ή άλλων περιουσιακών στοιχείων του, προκειμένου να διασφαλίσουν τα συμφέροντά των κατοίκων της περιοχής. Αλλωστε, είναι δεδομένο ότι τα 5,3 εκατ. ευρώ της ασφαλιστικής κάλυψης υπέρ τρίτων που διέθετε το «Αγία Ζώνη ΙΙ», δεν θα επαρκέσουν για να καλύψουν τις ζημιές που έχουν προκληθεί…
Γ.Σ