Η Αττικό Μετρό (και πίσω της η κυβέρνηση) αρνιόταν μέχρι πρότινος την κατασκευή και παράδοση των σταθμών του μετρό Θεσσαλονίκης – εξαιρουμένου του Σταθμού Βενιζέλου, όπου έπρεπε/πρέπει να γίνουν οι εργασίες ανάδειξης του μοναδικού αρχαίου μνημείου. Εκβιαστικά έλεγε ότι δεν μπορεί να παραδώσει «κολοβό» το έργο. Τώρα, η ίδια εταιρία, μπροστά στις καθυστερήσεις για τις οποίες η ίδια ευθύνεται, αλλάζει τακτική και θέλει να παραδώσει ορισμένους σταθμούς και όχι ολόκληρο το έργο. Η στρατηγική της όμως ως προς τον Σταθμό Βενιζέλου δεν φαίνεται να αλλάζει. Στην πραγματικότητα η απόσπαση-καταστροφή των βυζαντινών αρχαιοτήτων ήταν το προπέτασμα καπνού για να δικαιολογεί τις παρατάσεις στην ημερομηνία παράδοσης του έργου, τις αποζημιώσεις και την μη επιβολή ρήτρας. Οι Βάρβαροι του καπιταλισμού, στο βωμό του κέρδους δεν διστάζουν να καταστρέψουν μοναδικές αρχαιότητες. Η ανακοίνωση του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων είναι αποκαλυπτική:

Το φθινόπωρο του 2019 η Αττικό Μετρό επέλεξε να αλλάξει την δρομολογημένη κατασκευή του Σταθμού Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης με κατά χώραν διατήρηση των αρχαιοτήτων, προβάλλοντας το επιχείρημα ότι μόνο με αυτόν τον τρόπο αυτό οι 13 σταθμοί της κεντρικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης θα παραδοθούν στο κοινό τον Απρίλιο 2023.

Βρισκόμαστε ακριβώς δύο χρόνια πριν από την ημερομηνία «παράδοσης» του έργου και είναι πλέον αυταπόδεικτο ότι τα χρονοδιαγράμματα της Αττικό Μετρό ήταν και είναι εικονικά και η επιχειρηματολογία της προσχηματική. Οι αρχαιότητες χρησιμοποιούνται για να συγκαλυφθούν τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα που διακυβεύονται στο έργο. Η Ανάδοχος Εταιρεία του έργου εδώ και μήνες βρίσκεται στο μέσον μιας εταιρικής κρίσης. Οι παρατάσεις, οι αλλαγές στα χρονοδιαγράμματα και οι αποζημιώσεις υπήρξαν εξαρχής ο επιδιωκόμενος στόχος των μεθοδεύσεων.

Η δυνατότητα κατασκευής του Σταθμού Βενιζέλου με την εγκεκριμένη Μελέτη που προβλέπει την κατά χώραν διατήρηση του μοναδικού μνημειακού αστικού πυρήνα της βυζαντινής Θεσσαλονίκης έχει παρουσιαστεί δημόσια, έχει εξεταστεί από τους πλέον ειδικούς επιστήμονες του τεχνικού κόσμου της χώρας και δεν χωρεί πλέον αμφιβολία περί της εφικτότητάς της. Τα περί του αντιθέτου επιχειρήματα μόνο ως «προφάσεις εν αμαρτίαις» μπορούν να εκληφθούν.

Οι υπεύθυνοι των αλλαγών στον σχεδιασμό του έργου έχουν εκτροχιάσει εντελώς το χρονοδιάγραμμα του συνόλου του έργου. Σήμερα οι ίδιοι «ανακαλύπτουν» ότι η τμηματική παράδοση είναι η μόνη ρεαλιστική λύση; Για ποιο λόγο άλλαξαν τον σχεδιασμό εξαρχής; Για ποιο λόγο επιμένουν να αποσπαστούν οι αρχαιότητες;

Η Αττικό Μετρό σχεδιάζει να παραδώσει το έργο που η ίδια ονόμαζε «κολοβό», χωρίς τον Σταθμό Βενιζέλου, αφού θα έχει «θυσιάσει» τις μοναδικές αρχαιότητες στο βωμό οικονομικών και πολιτικών σκοπιμοτήτων! Αυτό δεν πρέπει να συμβεί!

Ακόμη και αυτή τη στιγμή μπορεί να ληφθεί η γενναία απόφαση να παραμείνουν οι αρχαιότητες στη θέση τους, να παραδοθούν οι υπόλοιποι σταθμοί, να λειτουργήσει το Μετρό και να συνεχιστεί η κατασκευή του Σταθμού Βενιζέλου σύμφωνα με την εγκεκριμένη και νόμιμη τεχνική λύση που προβλέπει την κατά χώραν διατήρηση του μνημειακού συνόλου.

Αυτός είναι ο μόνος τρόπος να λειτουργήσει το Μετρό στη Θεσσαλονίκη μέχρι το 2023, να σταματήσει κάθε περαιτέρω καθυστέρηση και να σταματήσει ο διεθνής διασυρμός της χώρας για τον τρόπο διαχείρισης του μοναδικού μνημειακού τοποσήμου της πόλης.

Σημειώνεται επίσης ότι ούτε το ΥΠΠΟΑ ούτε η Αττικό Μετρό προσκόμισαν οποιαδήποτε Τεχνική Έκθεση ανεξάρτητου εμπειρογνώμονα που να τεκμηριώνει ότι η τεχνική λύση της ΟΤΜ ΑΤΕ για την κατασκευή του Σταθμού Βενιζέλου με την κατά χώραν διατήρηση των αρχαιοτήτων δεν είναι εφικτή.

 Αθήνα,  15/4/2021