ΝΕΟ ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ: EΤΟΙΜΑΖΟΥΝ ΠΕΡΙΚΟΠΕΣ ΚΑΙ ΕΜΠΑΙΖΟΥΝ ΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ

Την ώρα που  το 42,7 % των νέων έως 25 ετών είναι άνεργοι  και  527.000 μισθωτοί (1/3 συνόλου) αμείβονται με 403 ευρώ μικτά, ο Υπουργός Εργασίας  Γιώργος Κατρούγκαλος εμπαίζει τη νεολαία στο παρά…  πέντε της έναρξης “διαπραγμάτευσης” με τους δανειστές για το νέο Εργασιακό.

 

Μιλώντας την περασμένη Τρίτη 11/10 σε συνεδρίαση της αρμόδιας κοινοβουλευτικής επιτροπής σε σχέση με το νομοσχέδιο για την “Κοινωνική Οικονομία”, ο  Κατρούγκαλος τόνισε  πως ειδικά επί του υποκατώτατου μισθού των νέων, ή οποιουδήποτε άλλου υποκατώτατου μισθού, δεν τίθεται θέμα επιλογής με βάση τις κοινές πρακτικές, παρά τίθεται θέμα νομιμότητας, καθώς υπάρχει ήδη απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Κοινωνικών Δικαιωμάτων που θεωρεί τη σχετική μνημονιακή ρύθμιση αντίθετη στον ευρωπαϊκό κοινωνικό χάρτη.

 

Ο ίδιος συμπλήρωσε  πως ο υποκατώτατος μισθός “δεν είναι από τα θέματα που θα συζητήσει η ελληνική πλευρά με τους θεσμούς, μιας και θεωρεί δεδομένο ότι αυτή η ρύθμιση είναι παράνομη και δεν μπορεί να εφαρμοστεί”.

 

Για να καταλάβει κανείς τι σημαίνουν οι δηλώσεις του Κατρούγκαλου, πρέπει να διευκρινιστεί ότι η διεθνής επιτροπή ειδικών (τη σύνθεση της οποίας -βάσει Μνημονίου- ο ίδιος ο Κατρούγκαλος συνδιαμόρφωσε  προκειμένου εκδόσει ένα πόρισμα με συστάσεις αλλαγών στο Εργασιακό ) προτείνει έναν “υποκατώτατο μισθό” στο 90% του κατώτατου μισθού (σ.σ. 527 ευρώ μικτά) για τον 1ο χρόνο της εργασιακής εμπειρίας και στο 95% (σ.σ. 556 ευρώ μικτά) για το 2ο χρόνο εργασιακής εμπειρίας.

 

Η επιτροπή προτείνει την αντικατάσταση του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου που προβλέπει κατώτατο μισθό για τους νέους έως 25 ετών στο ύψος των 511 ευρώ μικτά έναντι των 586 ευρώ που είναι ο κατώτατος μισθός για όσους εργαζομένους είναι άνω των 25 ετών.

 

Γιατί εμπαίζει τη νεολαία ο Κατρούγκαλος λέγοντας πως είναι “παράνομος” οποιοσδήποτε υποκατώτατος μισθός ;

Ο πρώτος εμπαιγμός του Κατρούγκαλου αφορά το εξής : Ο ίδιος δεν σταματά να δηλώνει πως το πόρισμα της επιτροπής ειδικών για το νέο Εργασιακό αποτελεί τη “βάση” της επικείμενης διαπραγμάτευσης της κυβέρνησης με τους θεσμούς. Έτσι είναι να απορεί κανείς πως θα μπορέσει να αποτρέψει τη συζήτηση με τους θεσμούς επί του υποκατώτατου μισθού, ενώ η αλλαγή του τρόπου υπολογισμού αποτελεί μία από τις δώδεκα συστάσεις του πορίσματος των ειδικών.

Ο δεύτερος εμπαιγμός του Υπουργού Εργασίας προέρχεται από το γεγονός πως δήλωσε ότι  “δεν τίθεται θέμα επιλογής”

όχι μόνο επί του (σ.σ. σημερινού ) υποκατώτατου μισθού, αλλά και επί “οποιουδήποτε υποκατώτατου μισθού”, μιας και υπάρχει “θέμα νομιμότητας” από πρόσφατη απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Κοινωνικών Δικαιωμάτων (σ.σ. η οποία βασίζεται σε διατάξεις της Ευρωπαϊκής Χάρτας των Κοινωνικών Δικαιωμάτων).

 

Ωστόσο το πόρισμα της Επιτροπής ειδικών διευκρινίζει πως “για λόγους νομιμότητας, προτιμάται ο υποκατώτατος μισθός με βάση με την εργασιακή εμπειρία και όχι την ηλικία, αν και στην πράξη είναι οι κυρίως οι νέοι οι οποίοι θα λάβουν αυτόν τον υποκατώτατο μισθό”.

 

Οι ειδικοί τονίζουν πως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή των Κοινωνικών Δικαιωμάτων έχει ταχθεί ενάντια στη “διάκριση” των μισθών με βάση την ηλικία και όχι με βάση την εργασιακή εμπειρία (όπως προτείνεται στο πόρισμα της επιτροπής). Η επιτροπή των ειδικών θεωρεί την εργασιακή εμπειρία ως πιο “αντικειμενικό” κριτήριο για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού.

 

Εξάλλου στο πόρισμα της επιτροπής ειδικών επισημαίνεται πως οι διατάξεις της Ευρωπαϊκής Χάρτας των Κοινωνικών Δικαιωμάτων κατά της διάκρισης των μισθών με βάση την ηλικία “δεν αφορούν” τον μισθό όσων κάνουν πρακτική στην Ελλάδα, οι οποίοι παίρνουν ως αμοιβή για 6ωρη-πενθήμερη εργασία το 75% του σημερινού υποκατώτατου μισθού των νέων, δηλαδή 383 ευρώ μικτά). Αν τα πράγματα είναι έτσι όπως τα λένε οι ειδικοί, τότε προφανώς δεν ισχύει ότι “οποιοσδήποτε” υποκατώτατος μισθός είναι “παράνομος” με βάση την Χάρτα των Κοινωνικών Δικαιωμάτων της Ε.Ε – όπως διατείνεται ο κ. Κατρούγκαλος.

Ο τρίτος εμπαιγμός του Κατρούγκαλου αφορά το γεγονός ότι επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ συνέχισε να ισχύει ο “παράνομος” υποκατώτατος μισθός των 511 ευρώ. Ο μόνος “παράνομος” υποκατώτατος μισθός”-με βάση την Ευρωπαϊκή Χάρτα των Κοινωνικών Δικαιωμάτων- είναι εκείνος των 511 ευρώ για τους νέους έως 25 ετών, ο οποίος έχει θεσπιστεί από το 2012 και ο οποίος συνεχίζει να ισχύει κατά το 20μηνο της διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, παρότι είναι “παράνομος” με βάση την Ευρωπαϊκή Χάρτα των Κοινωνικών Δικαιωμάτων.

 

Ενδεχόμενη κατάργηση του σημερινού υποκατώτατου μισθού των νέων (και εξομοίωσή του με τον κατώτατο μισθό εκείνων των εργαζομένων που είναι άνω των 25 ετών) ή αντικατάστασή του από τον υποκατώτατο μισθό με βάση την εργασιακή εμπειρία, θα πρέπει να περάσει από την κρίση των θεσμών. Και αυτό γιατί το συμπληρωματικό Μνημόνιο δεν επιτρέπει καμία αλλαγή στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο των εργασιακών σχέσεων και ειδικά σε εκείνο το κομμάτι το οποίο αφορά τον τρόπο καθορισμού του κατώτατου μισθού, χωρίς τη σύμφωνη γνώμη των δανειστών.

 

Το τραγικό είναι πως η κύρωση της Χάρτας την οποία επικαλείται ο Κατρούγκαλος δεν έχει κυρωθεί ακόμα από την  Ελληνική Βουλή. Στη διαπραγμάτευση της κυβέρνησης με θεσμούς με “όπλο” την Ευρωπαϊκή Χάρτα των Κοινωνικών Δικαιωμάτων η συγκεκριμένη Χάρτα δεν έχει κυρωθεί από το Ελληνικό Κοινοβούλιο. Η κύρωσή της προβλέπεται, σύμφωνα με όσα έχει δηλώσει ο κ. Κατρούγκαλος, να γίνει το Ιανουάριο του 2017, δηλαδή σε 2 1/2 μήνες μετά την έναρξη της διαπραγμάτευσης με τα ανώτατα κλιμάκια των θεσμών για το νέο Εργασιακό (17 Οκτωβρίου).

 

Δ.Κ.