Εκδήλωση της κοινότητας της Μπουρκίνα Φάσο στην Ελλάδα
* Η ομιλία του Θεόφιλου, εκπροσώπου της Ένωσης Υπηκόων της ΜΠΟΥΡΚΙΝΑ ΦΑΣΟ στην Ελλάδα
* Η ομιλία του Σάββα Μιχαήλ
* Ένα ιστορικό κείμενο του Τομά Σανκαρά για το Ενιαίο Μέτωπο Ενάντια στο Χρέος

Στην εξαιρετικά πετυχημένη εκδήλωση της κοινότητας των Μπουρκιναμπέ στην Ελλάδα, που έγινε στη Λοκομοτίβα το Σάββατο 13 Σεπτέμβρη, με την υποστήριξη του ΕΕΚ, είχαμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε την κοινότητα των ανθρώπων της Μπουρκίνα Φάσο και να ακούσουμε για την επανάσταση που συντελείται στη χώρα τους.
Μετά τις εισηγήσεις του συντρόφου Θεόφιλου από τη Μπουρκίνα Φάσο και του Σάββα Μιχαήλ, γ. γραμματέα του ΕΕΚ, ακολούθησε πλούσια συζήτηση και στο τέλος μουσική και χορός με dj set (DJ MC THEO).

Ο εκπρόσωπος της Μπουρκίνα Φάσο στην Ελλάδα είπε:
Αγαπητοί σύντροφοι και συντρόφισσες από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο,
με τεράστια χαρά και βαθιά ευγνωμοσύνη, εμείς οι Μπουρκιναμπέ που ζούμε στην Ελλάδα, σας μιλάμε απόψε.
Ευχαριστούμε από τα βάθη της καρδιάς μας τους συλλόγους, τα πολιτικά κόμματα και όλους τους συντρόφους από όλες τις πλευρές που βρίσκονται εδώ απόψε για να γιορτάσουμε αυτή την πρωτοβουλία αλληλεγγύης.
Η χειρονομία σας δεν είναι απλώς υλική υποστήριξη – είναι η ζωντανή απόδειξη ότι ο αγώνας κατά του ιμπεριαλισμού δεν γνωρίζει σύνορα.
Η Μπουρκίνα Φάσο είναι μια χώρα της Δυτικής Αφρικής που καλύπτει μια έκταση 274.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων με εκτιμώμενο πληθυσμό 23 εκατομμύρια. Και ο γενναίος λαός τής Μπουρκίνα Φάσο παραμένει δυνατός, περήφανος, κινητοποιημένος και αποφασισμένος,
Από τον Σύντροφο Πρόεδρο Τόμας Σανκάρα, τον πρώτο μας μεγάλο οραματιστή και επαναστάτη, μάθαμε ότι πρέπει να τολμούμε να δημιουργούμε το μέλλον και να τολμούμε να πολεμήσουμε για να κερδίσουμε.
Σήμερα, με αυτήν την κληρονομιά και με την ηγεσία του Συντρόφου Προέδρου Ιμπραήμ Τραορέ, αυτή η δάδα αναζωπυρώνεται.
Η χώρα μας αντιμετωπίζει σήμερα έναν σκληρό πόλεμο, έναν πόλεμο όχι μόνο ενάντια στην τρομοκρατία αλλά και ενάντια σε κάθε μορφή ξένης κυριαρχίας και παρέμβασης.

Για αυτή τη μάχη, η κυβέρνηση και ο λαός τής Μπουρκίνα Φάσο επέλεξαν να πάρουν τη μοίρα τους στα χέρια τους μέσω διαφόρων πρωτοβουλιών.
Οι δύο μεγαλύτερες πρωτοβουλίες που χρηματοδοτούνται από τον λαό της Μπουρκίνα Φάσο και τους φίλους και αδελφούς του είναι: η FASO MEBO, όπου γίνεται δεκτή μόνο μια υλική συνεισφορά και όπου ο καθένας υποστηρίζει ανάλογα με τις δυνατότητές του, και η ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΕΜΙΚΗ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ, όπου η οικονομική βοήθεια που λαμβάνουμε μας επιτρέπει να εξοπλιστούμε σωστά για την καταπολέμηση της τρομοκρατίας.
Είναι ένα πραγματικό σχολείο αξιοπρέπειας και κυριαρχίας, και όταν βλέπουμε την κινητοποίηση άλλων λαών σε όλο τον κόσμο, και ιδιαίτερα των συντρόφων μας από την Ελλάδα, κοιτίδα της δημοκρατίας και της κοινωνικής δικαιοσύνης, να κινητοποιούνται, καταλαβαίνουμε ότι δεν είμαστε μόνοι και ότι δεν θα ξαναπορευτούμε ποτέ μόνοι.
Η μάχη ενάντια στον ιμπεριαλισμό είναι η ίδια παντού. Ο εχθρός αλλάζει πρόσωπο, οι μέθοδοι παραμένουν οι ίδιες: διαιρέστε, εκμεταλλευτείτε, υποτάξτε. Με αυτήν την έννοια, η ενότητά μας είναι ένα ισχυρό όπλο και αυτή η ενότητα φέρνει μαζί της μια βεβαιότητα: οι άνθρωποι που αγωνίζονται πάντα θριαμβεύουν.
Σύντροφοι, η Μπουρκίνα Φάσο σας απλώνει το χέρι της. Μαζί, ας κάνουμε τη διεθνή αλληλεγγύη κάτι περισσότερο από μια απλή λέξη, ας την κάνουμε μια ζωντανή πραγματικότητα, γιατί όπως είπε ο σύντροφος Τόμας Σανκάρα: ένας σκλάβος που δεν μπορεί να αγκαλιάσει την εξέγερσή του δεν αξίζει να τον λυπούνται.
Ναι, αρνούμαστε την παραίτηση και μαζί σας επιλέγουμε την ελευθερία και την αξιοπρέπεια.
Ζήτω η αλληλεγγύη μεταξύ των λαών.
Ζήτω ο αντιιμπεριαλιστικός αγώνας.
Ζήτω η Μπουρκίνα Φάσο.
Ζήτω ο σύντροφος Λοχαγός Ιμπραήμ Τραορέ.
Πατρίδα ή θάνατος, θα νικήσουμε!
Σάββας Μιχαήλ
Η ΜΠΟΥΡΚΙΝΑ ΦΑΣΟ ΚΑΙ Η ΠΑΛΗ ΓΙΑ ΤΗΝ “ΔΕΥΤΕΡΗ ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΙΑ” ΤΗΣ ΑΦΡΙΚΗΣ ΣΗΜΕΡΑ
Σημειώσεις για την παρέμβαση στην εκδήλωση της Κοινότητας Μπουρκιναμπέ στην Ελλάδα, Λοκομοτίβα 13 Σεπτεμβρίου 2025
1. 140 χρόνια από την περιβόητη Διάσκεψη του Βερολίνου που “αποφάσισε” τον διαμελισμό της Αφρικής και την μοιρασιά ανάμεσα στις Μεγάλες Δυνάμεις της Ευρώπης (αλλά και της Αμερικής), η Αφρική αποτελεί ξανά τον στόχο του ιμπεριαλισμού. Στόχο ενός νέου διαμελισμού, το μέγα θύμα της άλυτης παγκόσμιας κρίσης του, ιδιαίτερα μετά τα αλλεπάλληλα σοκ (Κραχ 2008, ύφεση και παγκόσμια κρίση χρέους, Πανδημία από 2020, πόλεμος στην Ουκρανία από το 2022, διατροφική και ενεργειακή κρίση κ.λπ.). Την ίδια στιγμή, όμως, έχει ξεσπάσει μια νέα φάση της πάλης για μια “δεύτερη ανεξαρτησία”, μετά την πρώτη τής δεκαετίας του 1960 που κατέληξε σε κάλυμμα μιας νέας αποικιοκρατίας από τις ιμπεριαλιστικές Μεγάλες Δυνάμεις της Ευρώπης και Αμερικής. Επίκεντρο της πάλης το Σαχέλ, η περιοχή μεταξύ Μαγκρέμπ και υποσαχάριας Αφρικής (Μαλί, Νίγηρας, Μπουρκίνα Φάσο) από το 2020 και σήμερα με αιχμή του δόρατος την Μπουρκίνα Φάσο που υψώνει ξανά την παναφρικανική σημαία του δολοφονημένου το 1987 Μπουρκιναμπέ επαναστάτη Τομά Σανκαρά.
2. Οι ανατροπές στο Σαχέλ, στο Μαλί το 2020, στη Μπουρκίνα Φάσο το 2022, στο Νίγηρα το 2023, η εκδίωξη των ιμπεριαλιστικών στρατευμάτων της Γαλλίας και των ΗΠΑ που είχαν αναπτυχθεί, με πρόσχημα τους τζιχαντιστές, ιδίως με την “επιχείριση Μπαχράν” από την Μαυριτανία και το Σαχέλ μέχρι το Τσαντ, δεν ήταν πραξικοπήματα στρατιωτικά “από χούντες με την παρέμβαση μάλιστα της Ρωσίας και της Κίνας” κατά την ιμπεριαλιστική προπαγάνδα. Προηγήθηκαν και συνοδεύτηκαν από μαζικές λαϊκές κινητοποιήσεις ιδιαίτερα μιας νεολαίας που δεν έχει μέλλον. Σε όλη την Αφρική, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, κάθε χρόνο μπαίνουν στην αγορά εργασίας 3,7 εκατομμύρια νέων ενώ χρειάζονται τουλάχιστον 12 εκατομμύρια νέων θέσεων εργασίας. Η πληρωμή των δόσεων του χρέους στις διεθνείς τράπεζες καταποντίζει κάθε μέτρο για υγεία και παιδεία. Πάνω από το μισό του πληθυσμού της Αφρικής στερείται ηλεκτρισμού. Όλος ο τεράστιος πλούτος της Αφρικής, όπως το ουράνιο του Νίγηρα ή ο χρυσός της Μπουρκίνα Φάσο απομυζούνταν από τις μεγάλες καπιταλιστικές επιχειρήσεις του ιμπεριαλιστικού Βορρά. Πόλεμοι και γενοκτονίες υποθάλπονται από τους ιμπεριαλιστές – ληστές, π.χ. στη Ρουάντα ή στο Κογκό. Οι ανατροπές στο Σαχέλ έχουν την ρίζα τους στις άθλιες κοινωνικές συνθήκες που δημιουργεί η ιμπεριαλιστική αποικιοκρατία.
3. Έτσι, με το κίνημα του Τραορέ ξαναζεί η κληρονομιά της ρήξης Σανκαρά το 1983-87 (ανεξαρτησία, μοίρασμα της γης, εθνικοποιήσεις, γυναικεία χειραφέτηση, παναφρικανική προοπτική, άνοιγμα προς τον μαρξισμό κάτω από την επιρροή της Κουβανέζικης Επανάστασης και του Τσε). Η ομιλία του Σανκαρά στις 29 Ιουλίου 1987 στη σύνοδο της Οργάνωσης Αφρικανικής Ενότητας στην Αντίς Αμπέμπα καλούσε σε ένα Ενιαίο Μέτωπο κατά του Χρέους, για την άμεση κατάργηση του εξωτερικού χρέους και την ενότητα στην πάλη των λαών της Αφρικής και μαζί τους, των εργατών της Ευρώπης. (Βλέπε παρακάτω το κείμενο της ομιλίας του). Τρεις μήνες μετά, στις 15 Οκτωβρίου 1987, δολοφονήθηκε κι επιβλήθηκε με πραξικόπημα πάλι ο αποικιοκρατικός ζυγός του γαλλικού ιμπεριαλισμού.
4. Η προδομένη επανάσταση, όμως στην οποία ηγήθηκε ο Σανκαρά, επιστρέφει τώρα ξανά στην Μπουρκίνα Φάσο, στο Σαχέλ, στην Αφρική. Έχουν όμως συνέπειες διεθνείς, ιδιαίτερα στην Ευρώπη και την Γαλλία. Οι σημερινές πολιτικές αναταραχές στην Γαλλία του Μακρόν δεν μπορεί να διαχωριστούν από την εκδίωξή της από το Σαχέλ, ενώ έχουν αρχίσει ξανά οι αντιαποικιακοί αγώνες και στη Νέα Καληδονία και στις λεγόμενες υπερπόντιες κτήσεις στην Καραϊβική.
(Ο νεοδιορισμένος από τον Μακρόν πρωθυπουργός Λεκορνύ, πρώην υπουργός Ενόπλων Δυνάμεων, και συνομιλητής της Λεπέν, είχε προκαλέσει διπλωματικό επεισόδιο γιατί εμφανίζονταν γαλλικά στρατεύματα να δρουν σαν δυνάμεις κατοχής στην Αφρική στην ταινία της Μάρβελ “Μαύρος Πάνθηρας 2”!!)
5. Η αφρικανική επανάσταση, στην οποία προσέφεραν την ζωή τους επαναστάτες όπως ο Σανκαρά, ο Λουμούμπα και ο Φανόν προκαλεί ξανά σεισμούς. Είναι αναπόσπαστο μέρος της κοινής πάλης για την πανανθρώπινη χειραφέτηση και στον Παγκόσμιο Νότο και στον παγκόσμιο Βορρά.
Ολόκληρη η εκδήλωση στο youtube:
Φωτο Θ.Κ.
Τομά Σανκαρά
Ενιαίο Μέτωπο Ενάντια στο Χρέος
Ομιλία, στα γαλλικά, στις 29 Ιουλίου 1987, στη σύνοδο κορυφής του Οργανισμού Αφρικανικής Ενότητας που πραγματοποιήθηκε στην Αντίς Αμπέμπα της Αιθιοπίας. Ο τίτλος της ομιλίας στα γαλλικά είναι “Discours sur le Front Uni Contre La Dette”
Εδώ, η μετάφραση από τα αγγλικά, από το Marxists Internet Archive
Κύριε Πρόεδρε, Αρχηγοί Αντιπροσωπειών,
Αυτή τη στιγμή θα ήθελα να μιλήσουμε για ένα άλλο πιεστικό ζήτημα: το ζήτημα του χρέους, το ζήτημα της οικονομικής κατάστασης στην Αφρική. Είναι μια σημαντική προϋπόθεση για την επιβίωσή μας, όσο και για την ειρήνη. Και γι’ αυτό έκρινα απαραίτητο να θέσουμε στο τραπέζι πολλά συμπληρωματικά σημεία προς συζήτηση.
Η Μπουρκίνα Φάσο θα ήθελε καταρχάς να μιλήσει για τον φόβο μας. Ο φόβος μας είναι ότι υπάρχουν συνεχιζόμενες συναντήσεις των Ηνωμένων Εθνών, παρόμοιες συναντήσεις, όμως με όλο και λιγότερο ενδιαφέρον για αυτό που κάνουμε.
Κύριε Πρόεδρε, πόσοι Αφρικανοί αρχηγοί κρατών είναι παρόντες εδώ, όταν έχουν κληθεί δεόντως να μιλήσουν για την Αφρική στην Αφρική;
Κύριε Πρόεδρε, πόσοι αρχηγοί κρατών είναι έτοιμοι να αναχωρήσουν για το Παρίσι, το Λονδίνο ή την Ουάσινγκτον όταν καλούνται σε μια συνάντηση εκεί, αλλά δεν μπορούν να έρθουν σε μια συνάντηση εδώ στην Αντίς Αμπέμπα, στην Αφρική;
Γνωρίζω ότι ορισμένοι από αυτούς έχουν βάσιμους λόγους που δεν έρχονται. Γι’ αυτό θα πρότεινα, κύριε Πρόεδρε, να θεσπίσουμε μια κλίμακα κυρώσεων ή ποινών για τους αρχηγούς κρατών που δεν ανταποκρίνονται επί του παρόντος στο κάλεσμα. Ας το κάνουμε έτσι ώστε, μέσω μιας σειράς σημείων καλής συμπεριφοράς, όσοι έρχονται τακτικά -όπως εμείς, για παράδειγμα- να μπορούν να υποστηριχθούν σε ορισμένες από τις προσπάθειές τους. Για παράδειγμα: τα έργα που υποβάλλουμε στην Αφρικανική Τράπεζα Ανάπτυξης θα πρέπει να πολλαπλασιάζονται με έναν συντελεστή αφρικανικότητας. Ο λιγότερο Αφρικανός θα πρέπει να τιμωρείται. Με αυτόν τον τρόπο, όλοι θα έρχονται στις συναντήσεις.
Θα ήθελα να σας πω, κύριε Πρόεδρε, ότι το ζήτημα του χρέους είναι ένα ζήτημα που δεν μπορούμε να κρύψουμε. Εσείς οι ίδιοι γνωρίζετε κάτι στη χώρα σας όπου πρέπει να λαμβάνετε θαρραλέες αποφάσεις, ακόμη και απερίσκεπτες – αποφάσεις που δεν φαίνεται να σχετίζονται με την ηλικία σας ή τα γκρίζα μαλλιά σας. Η Αυτού Εξοχότητα, ο Πρόεδρος Χαμπίμπ Μπουργκίμπα, ο οποίος δεν μπόρεσε να έρθει αλλά μας κάλεσε να μεταφέρουμε ένα σημαντικό μήνυμα, δεδομένου αυτού του άλλου παραδείγματος στην Αφρική, όταν βρισκόταν στην Τυνησία, για πολιτικούς, κοινωνικούς και οικονομικούς λόγους, έπρεπε επίσης να λάβει θαρραλέες αποφάσεις.
Αλλά κύριε Πρόεδρε, θα συνεχίσουμε να αφήνουμε τους αρχηγούς κρατών να αναζητούν ατομικά λύσεις στο ζήτημα του χρέους, με κίνδυνο να δημιουργηθούν κοινωνικές συγκρούσεις στο εσωτερικό, οι οποίες θα μπορούσαν να θέσουν σε κίνδυνο τη σταθερότητά τους, ακόμη και την οικοδόμηση της αφρικανικής ενότητας; Τα παραδείγματα που ανέφερα -και υπάρχουν και άλλα- δικαιολογούν ότι οι σύνοδοι κορυφής του ΟΗΕ παρέχουν μια καθησυχαστική απάντηση σε όλους μας όσον αφορά το ζήτημα του χρέους.
Πιστεύουμε ότι το χρέος πρέπει να εξεταστεί από την οπτική γωνία της προέλευσής του. Η προέλευση του χρέους προέρχεται από την προέλευση του αποικισμού. Αυτοί που μας δανείζουν χρήματα είναι αυτοί που μας αποίκισαν. Είναι οι ίδιοι που διαχειρίζονταν τα κράτη και τις οικονομίες μας. Αυτοί είναι οι αποικιοκράτες που χρέωσαν την Αφρική μέσω των αδελφών και των ξαδέρφων τους, οι οποίοι ήταν οι δανειστές. Δεν είχαμε καμία σχέση με αυτό το χρέος. Επομένως, δεν μπορούμε να το πληρώσουμε.

Το χρέος είναι νεοαποικιοκρατία, στον οποίο οι αποικιοκράτες έχουν μεταμορφωθεί σε «τεχνικούς βοηθούς». Θα έπρεπε μάλλον να λέμε «τεχνικούς δολοφόνους». Μας παρουσιάζουν χρηματοδότηση, οικονομικούς υποστηρικτές. Σαν η υποστήριξη κάποιου να μπορούσε να δημιουργήσει ανάπτυξη. Μας έχουν συμβουλεύσει να απευθυνθούμε σε αυτούς τους δανειστές. Μας έχουν προσφέρει καλές οικονομικές ρυθμίσεις. Είμαστε χρεωμένοι εδώ και 50, 60 χρόνια και ακόμη περισσότερο. Αυτό σημαίνει ότι έχουμε αναγκαστεί να θέσουμε σε κίνδυνο τον λαό μας για πάνω από 50 χρόνια.

Υπό την τρέχουσα μορφή του, ελεγχόμενο και κυριαρχούμενο από τον ιμπεριαλισμό, το χρέος είναι μια επιδέξια διαχειριζόμενη ανακατάκτηση της Αφρικής, με σκοπό την υποδούλωση της ανάπτυξης και της ανάπτυξής της μέσω ξένων κανόνων. Έτσι, ο καθένας από εμάς γίνεται οικονομικός σκλάβος, δηλαδή αληθινός σκλάβος, εκείνων που ήταν αρκετά ύπουλοι ώστε να βάλουν χρήματα στις χώρες μας με υποχρεώσεις που πρέπει να αποπληρώσουμε. Μας λένε να αποπληρώσουμε, αλλά δεν είναι ηθικό ζήτημα. Δεν πρόκειται για αυτή την λεγόμενη τιμή τής αποπληρωμής ή όχι.
Κύριε Πρόεδρε, ακούμε και χειροκροτούμε την πρωθυπουργό της Νορβηγίας [Γκρο Χάρλεμ Μπρούντλαντ] όταν μίλησε εδώ. Είναι Ευρωπαία, αλλά είπε ότι ολόκληρο το χρέος δεν μπορεί να αποπληρωθεί. Το χρέος δεν μπορεί να αποπληρωθεί, πρώτον, επειδή αν δεν αποπληρώσουμε, οι δανειστές δεν θα πεθάνουν. Αυτό είναι σίγουρο. Αλλά αν αποπληρώσουμε, θα πεθάνουμε. Αυτό είναι επίσης σίγουρο. Αυτοί που μας οδήγησαν στο χρέος έπαιξαν τζόγο σαν σε καζίνο. Όσο είχαν κέρδη, δεν υπήρχε συζήτηση. Αλλά τώρα που υφίστανται ζημίες, απαιτούν αποπληρωμή. Και μιλάμε για κρίση. Όχι, κύριε Πρόεδρε, έπαιξαν, έχασαν, αυτός είναι ο κανόνας του παιχνιδιού και η ζωή συνεχίζεται.
Δεν μπορούμε να αποπληρώσουμε τα χρήματα γιατί δεν έχουμε κανέναν τρόπο να το κάνουμε.
Δεν μπορούμε να πληρώσουμε επειδή δεν είμαστε υπεύθυνοι για αυτό το χρέος.
Δεν μπορούμε να ξεπληρώσουμε, αλλά οι άλλοι μας χρωστούν αυτό που ο μεγαλύτερος πλούτος δεν θα μπορούσε ποτέ να ξεπληρώσει, δηλαδή χρέος αίματος. Το αίμα μας είχε χυθεί. Ακούμε για το Σχέδιο Μάρσαλ που ανοικοδόμησε την οικονομία της Ευρώπης. Αλλά ποτέ δεν ακούμε για το αφρικανικό σχέδιο που επέτρεψε στην Ευρώπη να αντιμετωπίσει τις χιτλερικές ορδές όταν οι οικονομίες και η σταθερότητά τους διακυβεύονταν. Ποιος έσωσε την Ευρώπη; Η Αφρική σπάνια αναφέρεται, σε τέτοιο σημείο που δεν μπορούμε να είμαστε συνεργοί αυτής της άχαρης σιωπής. Αν οι άλλοι δεν μπορούν να μας επαινέσουν, τουλάχιστον πρέπει να πούμε ότι οι πατέρες μας ήταν θαρραλέοι και ότι τα στρατεύματά μας έσωσαν την Ευρώπη και απελευθέρωσαν τον κόσμο από τον ναζισμό.
Το χρέος είναι επίσης αποτέλεσμα της αντιπαράθεσης. Όταν μας λένε για οικονομική κρίση, κανείς δεν λέει ότι αυτή η κρίση προέκυψε ξαφνικά. Η κρίση ήταν πάντα εκεί, αλλά χειροτερεύει κάθε φορά που οι λαϊκές μάζες συνειδητοποιούν όλο και περισσότερο τα δικαιώματά τους ενάντια στους εκμεταλλευτές. Βρισκόμαστε σε κρίση σήμερα επειδή οι μάζες αρνούνται να συγκεντρωθεί ο πλούτος στα χέρια λίγων ατόμων. Βρισκόμαστε σε κρίση επειδή κάποιοι άνθρωποι αποταμιεύουν τεράστια χρηματικά ποσά σε ξένους τραπεζικούς λογαριασμούς που θα ήταν αρκετά για να αναπτύξουν την Αφρική. Βρισκόμαστε σε κρίση επειδή αντιμετωπίζουμε αυτόν τον ιδιωτικό πλούτο που δεν μπορούμε να ονομάσουμε. Οι λαϊκές μάζες δεν θέλουν να ζουν σε γκέτο και παραγκουπόλεις. Βρισκόμαστε σε κρίση επειδή παντού οι άνθρωποι αρνούνται να επαναλάβουν τα προβλήματα του Σοβέτο και του Γιοχάνεσμπουργκ. Υπάρχει ένας αγώνας, και η εντατικοποίησή του ανησυχεί όσους έχουν οικονομική δύναμη. Τώρα μας ζητείται να είμαστε συνένοχοι σε μια εξισορρόπηση – μια εξισορρόπηση που ευνοεί όσους έχουν οικονομική δύναμη· μια εξισορρόπηση εναντίον των λαϊκών μαζών. Όχι! Δεν μπορούμε να είμαστε συνένοχοι. Όχι! Δεν μπορούμε να συμμαχήσουμε με εκείνους που ρουφάνε το αίμα του λαού μας και ζουν με τον ιδρώτα του λαού μας. Δεν μπορούμε να τους ακολουθήσουμε στους δολοφονικούς τους τρόπους.

Κύριε Πρόεδρε, ακούμε για συλλόγους – Λέσχη Ρώμης, Λέσχη Παρισιού, λέσχη όπου να ‘ναι. Ακούμε για την Ομάδα των Πέντε, την Ομάδα των Επτά, την Ομάδα των Δέκα, και ίσως την Ομάδα των Εκατό. Και τι άλλο; Είναι φυσιολογικό να έχουμε κι εμείς τη δική μας λέσχη και τη δική μας ομάδα. Ας γίνει τώρα η Αντίς Αμπέμπα το κέντρο από το οποίο θα αναδυθεί μια νέα αρχή. Μια Λέσχη Αντίς Αμπέμπα. Είναι καθήκον μας να δημιουργήσουμε ένα ενιαίο μέτωπο Αντίς Αμπέμπα ενάντια στο χρέος. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος να ισχυριστούμε ότι η άρνηση αποπληρωμής δεν είναι μια επιθετική κίνηση εκ μέρους μας, αλλά μια αδελφική κίνηση για να πούμε την αλήθεια. Επιπλέον, οι λαϊκές μάζες της Ευρώπης δεν είναι αντίθετες με τις λαϊκές μάζες της Αφρικής. Αυτοί που θέλουν να εκμεταλλευτούν την Αφρική είναι αυτοί που εκμεταλλεύονται και την Ευρώπη. Έχουμε έναν κοινό εχθρό. Έτσι, η Λέσχη Αντίς Αμπέμπα μας θα πρέπει να εξηγήσει σε όλους ότι το χρέος δεν θα αποπληρωθεί. Και λέγοντας αυτό, δεν είμαστε ενάντια στην ηθική, την αξιοπρέπεια και την τήρηση του λόγου. Νομίζουμε ότι δεν έχουμε την ίδια ηθική με τους άλλους. Οι πλούσιοι και οι φτωχοί δεν έχουν την ίδια ηθική. Η Βίβλος, το Κοράνι δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν αυτούς που εκμεταλλεύονται τον λαό και αυτούς που εκμεταλλεύονται με τον ίδιο τρόπο. Θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί υπέρ και των δύο πλευρών, θα έπρεπε να υπάρχουν δύο διαφορετικές εκδόσεις της Βίβλου και δύο διαφορετικές εκδόσεις του Κορανίου. Δεν μπορούμε να δεχτούμε να μας λένε για την αξιοπρέπεια. Δεν μπορούμε να δεχτούμε να μας λένε για την αξία αυτών που αποπληρώνουν και την δυσπιστία απέναντι σε αυτούς που δεν το κάνουν. Αντίθετα, πρέπει να αναγνωρίσουμε σήμερα ότι είναι φυσιολογικό οι πλουσιότεροι να είναι οι μεγαλύτεροι κλέφτες. Όταν ένας φτωχός κλέβει, είναι απλώς μια κλοπή, ένα μικροέγκλημα – πρόκειται αποκλειστικά για επιβίωση και αναγκαιότητα. Οι πλούσιοι είναι αυτοί που κλέβουν από το δημόσιο ταμείο, τους δασμούς και που εκμεταλλεύονται τον λαό.
Κύριε Πρόεδρε, η πρότασή μου δεν στοχεύει απλώς να προκαλέσει ή να δημιουργήσει ένα θέαμα. Θα ήθελα απλώς να πω τι σκέφτεται και εύχεται ο καθένας μας. Ποιος εδώ δεν επιθυμεί την άμεση διαγραφή τού χρέους; Όποιος δεν επιθυμεί, μπορεί να φύγει, να μπει στο αεροπλάνο του και να πάει κατευθείαν στην Παγκόσμια Τράπεζα για να πληρώσει! Όλοι μας το ευχόμαστε αυτό… η πρότασή μου δεν είναι τίποτα περισσότερο. Δεν θα ήθελα να πιστεύουν οι άνθρωποι ότι η πρόταση της Μπουρκίνα Φάσο έρχεται εκ μέρους νέων χωρίς ωριμότητα ή εμπειρία. Δεν θα ήθελα επίσης να πιστεύουν οι άνθρωποι ότι μόνο οι επαναστάτες μιλούν με αυτόν τον τρόπο. Θα ήθελα να παραδεχτεί κανείς ότι είναι απλώς αντικειμενικότητα και υποχρέωση. Και μπορώ να δώσω παραδείγματα άλλων που έχουν συμβουλεύσει να μην αποπληρώνεται το χρέος – επαναστάτες και μη επαναστάτες, νέοι και ηλικιωμένοι. Θα ανέφερα τον Φιντέλ Κάστρο, για παράδειγμα, που είπε να μην αποπληρώνεται. Δεν είναι στην ηλικία μου, παρόλο που είναι επαναστάτης. Θα ανέφερα επίσης τον Φρανσουά Μιτεράν, που είπε ότι οι αφρικανικές χώρες, οι φτωχές χώρες, δεν μπορούν να αποπληρώσουν. Θα ανέφερα την κυρία Πρωθυπουργό [την Νορβηγίδα Πρωθυπουργό Γκρο Χάρλεμ Μπρούντλαντ] – δεν γνωρίζω την ηλικία της και θα δίσταζα να τη ρωτήσω – αλλά είναι ένα παράδειγμα. Θα ανέφερα επίσης τον Πρόεδρο Φελίξ Χουφουέ-Μπουανί. Δεν είναι στην ηλικία μου, αλλά επίσημα, δημόσια, δήλωσε ότι, τουλάχιστον όσον αφορά τη χώρα του, η Ακτή Ελεφαντοστού δεν μπορεί να αποπληρώσει. Τώρα, η Ακτή Ελεφαντοστού είναι από τις πλουσιότερες χώρες της Αφρικής, τουλάχιστον της Γαλλόφωνης Αφρικής. Γι’ αυτό και φυσικά πρέπει να πληρώσει μεγαλύτερο μερίδιο εδώ. Κύριε Πρόεδρε, αυτό σίγουρα δεν είναι πρόκληση. Θα ήθελα να μας προτείνετε μερικές πολύ έξυπνες λύσεις. Θα ήθελα η διάσκεψή μας να αναλάβει την επείγουσα ανάγκη να δηλώσει ξεκάθαρα ότι δεν μπορούμε να αποπληρώσουμε το χρέος. Όχι με πολεμικό ή πολεμοχαρές πνεύμα – αλλά για να αποτρέψει την ατομική μας δολοφονία. Αν η Μπουρκίνα Φάσο αρνηθεί μόνη της να πληρώσει, δεν θα είμαι εδώ για την επόμενη διάσκεψη! Αλλά, με την υποστήριξη όλων, την οποία χρειάζομαι, με την υποστήριξη όλων, δεν θα χρειαζόταν να πληρώσουμε. Με αυτόν τον τρόπο, θα αφιερώναμε τους πενιχρούς μας πόρους στην δική μας ανάπτυξη.
Και θα ήθελα να ολοκληρώσω λέγοντας ότι κάθε φορά που μια αφρικανική χώρα αγοράζει ένα όπλο, είναι εναντίον μιας αφρικανικής χώρας. Δεν είναι εναντίον μιας ευρωπαϊκής χώρας, δεν είναι εναντίον μιας ασιατικής χώρας. Είναι εναντίον μιας αφρικανικής χώρας. Κατά συνέπεια, θα πρέπει να εκμεταλλευτούμε το ζήτημα του χρέους για να λύσουμε το πρόβλημα των όπλων. Είμαι στρατιώτης και κουβαλάω όπλο. Αλλά κύριε Πρόεδρε, θα ήθελα να αφοπλιστούμε. Επειδή κουβαλάω το μόνο όπλο που έχω και άλλοι έχουν κρυμμένα όπλα ή έχουν όπλα. Έτσι, αγαπητοί μου αδελφοί, με την υποστήριξη όλων, θα κάνουμε ειρήνη στην πατρίδα μας. Θα αξιοποιήσουμε επίσης τις τεράστιες δυνατότητές μας για να αναπτύξουμε την Αφρική, επειδή το έδαφος και το υπέδαφός μας είναι πλούσια. Έχουμε αρκετά σώματα και μια τεράστια αγορά – από Βορρά μέχρι Νότο, από Ανατολή μέχρι Δύση. Έχουμε αρκετή πνευματική ικανότητα για να δημιουργήσουμε ή τουλάχιστον να χρησιμοποιήσουμε τεχνολογία και επιστήμη από όπου κι αν τη βρούμε.
Κύριε Πρόεδρε, ας σχηματίσουμε αυτό το ενιαίο μέτωπο της Αντίς Αμπέμπα ενάντια στο χρέος. Ας δεσμευτούμε για τον περιορισμό των εξοπλισμών μεταξύ των αδύναμων και φτωχών χωρών. Τα ρόπαλα και τα μαχαίρια που αγοράζουμε είναι άχρηστα. Ας κάνουμε επίσης την αφρικανική αγορά την αγορά για τους Αφρικανούς: παράγουμε στην Αφρική, μεταμορφώνουμε την Αφρική, καταναλώνουμε στην Αφρική. Ας παράγουμε ό,τι χρειαζόμαστε και ας καταναλώσουμε ό,τι παράγουμε αντί να εισάγουμε. Η Μπουρκίνα Φάσο ήρθε εδώ δείχνοντας το βαμβακερό ύφασμα που παράγεται στην Μπουρκίνα Φάσο, υφαίνεται στην Μπουρκίνα Φάσο, σπέρνεται στην Μπουρκίνα Φάσο, για να ντύσει τους πολίτες της Μπουρκίνα Φάσο. Η αντιπροσωπεία μας και εγώ ντυνόμαστε από τους υφαντές μας, τους αγρότες μας. Δεν υπάρχει ούτε ένα νήμα που να προέρχεται από την Ευρώπη ή την Αμερική. Δεν θα έκανα επίδειξη μόδας, αλλά θα έλεγα απλώς ότι πρέπει να αποδεχτούμε να ζούμε ως Αφρικανοί – αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να ζήσουμε ελεύθεροι και αξιοπρεπείς.
Σας ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Πατρίδα ή θάνατος, θα νικήσουμε!










