ΜΙΑ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑΚΗ ΣΥΝΑΥΛΙΑ
ΓΙΑ ΤΑ 100 ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΟΚΤΩΒΡΙΑΝΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ
Στον ιστορικά φορτισμένο χώρο του πρώην ΕΑΤ-ΕΣΑ
Μια συγκλονιστική συναυλία πρωτοποριακής μουσικής πραγματοποιήθηκε στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθήνας τη Δευτέρα 30 Οκτώβρη στις 7 μ.μ.
Σε μια κατάμεστη από κόσμο αίθουσα, φορτισμένη από την ιστορία, τα βασανιστήρια και τον ανθρώπινο πόνο, αλλά και την αντίσταση και τον ηρωισμό, οι παρεβρισκόμενοι παρακολούθησαν αυτήν την καταπληκτική συναυλία. Ήταν ένα εξαιρετικό προανάκρουσμα των εκδηλώσεων ενός μήνα της Πρωτοβουλίας το 2017 για το 1917. Συγχρόνως, ένας επιβαλλόμενος φόρος τιμής για τους εκατοντάδες αγωνιστές που βασανίστηκαν στα κολαστήρια του ΕΑΤ-ΕΣΑ από τη χούντα, σε μια συναυλία αφιερωμένη στην επικαιρότητα της Οκτωβριανής Επανάστασης σήμερα, 100 χρόνια μετά από το μεγάλο Συμβάν της ιστορίας.
Ο Παύλος Αντωνιάδης επί μία ώρα και 10 λεπτά κυριολεκτικά καθήλωσε το κοινό. Η επιλογή των κομματιών και η ερμηνεία τους, είναι μια πολύτιμη μαρτυρία του δυναμικού που υπάρχει στην πρωτοποριακή τέχνη σήμερα, σε μια περίοδο παγκόσμιας κρίσης όπου η Επανάσταση έρχεται δραματικά στο προσκήνιο ως ανοιχτό διακύβευμα και ως προσκλητήριο μάχης.
Την εκδήλωση άνοιξε ο Ντένης Ζαχαρόπουλος, ιστορικός τέχνης, εκ μέρους του Οργανισμού Πολιτισμού και Αθλητισμού Δήμου Αθηναίων, λέγοντας ότι η εποχή διψά για επανάσταση σε όλες της σφαίρες της κοινωνικής ζωής, για να πραγματωθούν τα πιο προωθημένα απελευθερωτικά προτάγματα της ανθρωπότητας. Στη συνέχεια το λόγο πήρε ο Σάββας Μιχαήλ, εκ μέρους της Πρωτοβουλίας Καλλιτεχνών. O σύντροφος Σάββας Mιχαήλ τόνισε τον επαναστατικό χαρακτήρα των αναζητήσεων και των επιτευγμάτων της μοντέρνας τέχνης και της ρωσικής-σοβιετικής πρωτοπορίας στην πάλη για την καθολική χειραφέτηση του ανθρώπου, την απελευθέρωση του ανθρώπινου πέρα από τα όριά του. Όπως επισήμανε “το γκρέμισμα των συνόρων ανάμεσα στις τέχνες” ήταν η πυξίδα και το ζητούμενο για τους πρωτοπόρους καλλιτέχνες του Κόκκινου Οκτώβρη, γιατί ο ίδιος ο κόκκινος Οκτώβρης, είναι εκείνο το γεγονός που σηματοδοτεί την απαρχή της ανεκπλήρωτης ακόμα παγκόσμιας σοσιαλιστικής επανάστασης, για το γκρέμισμα του καπιταλισμού και των συνόρων του.
Ο Σάββας Μιχαήλ παρουσίασε τους συνθέτες του προγράμματος: από τον Ιάπωνα συνθέτη Γιούτζι Τακαχάσι που η γενιά της αντιδικτατορικής πάλης γνώρισε στα χρόνια της χούντας και το έργο φόρο – τιμής στον Ιάννη Ξενάκη “Χρωμομορφή 2” (1969), την μεγάλη σοβιετική συνθέτη γνωστή και ως “Κυρία με το Σφυρί” Γκαλίνα Ουστβόλσκαγια και τη Έκτη της Σονάτα (1988), τον Λουίτζι Νόνο, κομμουνιστή και πρωτοποριακό συνθέτη και το έργο του για πιάνο και μαγνητοταινία “…sofferte onde serene” (1976 -Ήρεμα Κύματα Μαρτυρίου), τον υποστηρικτή της Αριστερής Αντιπολίτευσης Σεργκέι Προτοπόποφ και την Δεύτερη Σονάτα του, το 1924, χρονιά θανάτου του Λένιν και καμπής της Οκτωβριανής Επανάστασης και, τέλος, το έργο του παρόντος στη συναυλία Αγγλο-γερμανού συνθέτη Βίλαντ Χόμπαν, When the panting STARTS (Όταν το λαχάνιασμα ΑΡΧΙΖΕΙ), εμπνευσμένο από το έργο του Σάμουελ Μπέκετ Πώς Είναι (How it is), σύνθεση γραμμένη τη διετία 2002-2004. Όπως ο Σάββας Μιχαήλ τόνισε, ο βασικός άξονας του προγράμματος, σύμφωνα με τα λόγια του ίδιου του Παύλου Αντωνιάδη, είναι ο άξονας “πόνου και ουτοπίας, υπαρκτά σε κάθε επαναστατική διαδικασία”, ενώ επισήμανε ότι πρόκειται για ένα πρόγραμμα έργων που για πρώτη φορά ακούγονται στην Ελλάδα.
Ιδιαίτερα σημαντικό για την επιλογή των έργων από τον Παύλο Αντωνιάδη ήταν η πραγματοποίηση του ρεσιτάλ για τα 100 χρόνια της Οκτωβριανής Επανάστασης στον τόπο των βασανιστηρίων των πολιτικών κρατούμενων της χούντας. O χώρος γέμισε με τους μουσικούς ήχους στην κατάμεστη αίθουσα. Ο πιανίστας που ειδικεύεται στη σύγχρονη μουσική, ερμήνευσε με πάθος μια μουσική όπου τα ίδια τα όρια του εκτελεστικά δυνατού υπερβαίνονται, η όποια στεγανότητα ή ακόμα και η όποια “μονομέρεια” της μουσικής ως τέχνης των ήχων αμφισβητείται και κλονίζεται και ένα ποιητικό και ουτοπικό συνάμα πλεόνασμα εκ-βάλλει. Χαρακτηριστικό έργο όλων αυτών των δυναμικών, αποτέλεσε το τελευταίο κομμάτι του ρεσιτάλ, το συγκλονιστικό When the panting STARTS. Στο διάρκειας περίπου 24 λεπτών έργο, ο πιανίστας απέδωσε όλη την ένταση από την σύγκρουση και την υπέρβαση των ορίων της τεχνικής δυσκολίας της εκτέλεσης στο πιάνο, προκειμένου να ακουστεί το σύνολο των μορφών, των διαδικασιών και των παραμέτρων, που συνθέτουν την ρηξικέλευθη μουσική εκφραστική του έργου. Η σύνθεση του Βίλαντ Χόμπαν, ενός από τους πλέον αξιόλογους συνθέτες μοντέρνας μουσικής στην Ευρώπη, οδήγησε την όλη συναυλία σε απογείωση, με τον πιανίστα και τον συνθέτη στο τέλος να δέχονται τα παρατεταμένα χειροκροτήματα του κόσμου.
Η συναυλία ήταν το Πρελούδιο του κύκλου εκδηλώσεων που ακολουθεί. Τα εγκαίνια της έκθεσης των εικαστικών καλλιτεχνών θα γίνουν την Τετάρτη 1 Νοέμβρη. Θα υπάρξει χαιρετισμός από τον Κωστή Μπιτζάνη (Πρόεδρο του ΟΠΑΝΔΑ) και τον Σάββα Μιχαήλ εκ μέρους της Πρωτοβουλίας Το 2017 για το 1917. Η Έλλη Ιγκλίζ και o Σάββας Στρούμπος, από την θεατρική ομάδα Σημείον Μηδέν, θα παρουσιάσουν αναλόγιο με το ιστορικό, κορυφαίο ποίημα του Αλεξάντερ Μπλοκ “Οι Δώδεκα” (1917-1918), ενώ παράλληλα θα ακούγεται η μουσική του μεγάλου μουσικού και μπολσεβίκου Αρσένι Αβραάμοφ “Η Συμφωνία των Σειρήνων” (1919-1922) και θα προβάλλεται το ντοκιμαντέρ του Χέρμαν Άξελμπανκ “Από τον Τσάρο στον Λένιν” (1924-1937).
Ερνέστο Α.
Aκολουθεί το πρόγραμμα των εκδηλώσεων
Το 2017 για το 1917
H Ρωσική Πρωτοπορία και η Τέχνη Σήμερα
Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων (πρώην ΕΑΤ/ΕΣΑ) Πάρκο Ελευθερίας
Μετρό: Μέγαρο Μουσικής
Ώρες λειτουργίας της Έκθεσης 10 π.μ. – 21 μ.μ. (Τις Δευτέρες κλειστό)
Πρόγραμμα εκδηλώσεων
- Δευτέρα 30 Οκτωβρίου 2017, 7 μ.μ. Εναρκτήριο ρεσιτάλ πιάνου του Παύλου Αντωνιάδη για την αναγγελία της έκθεσης, με έργα σύγχρονης μουσικής και ρωσικής πρωτοπορίας παρουσία του συνθέτη Wieland Hoban.
- Εγκαίνια Τετάρτη 1η Νοεμβρίου 7.μμ. Θα ανοίξουν την έκθεση ο Κωστής Μπιτζάνης, πρόεδρος του ΟΠΑΝΔΑ κι ο Σάββας Μιχαήλ, εκ μέρους της Πρωτοβουλίας καλλιτεχνών και διανοουμένων. Θα ακολουθήσει αναλόγιο με το ποίημα του Αλεξάντερ Μπλοκ Οι Δώδεκα, με τον Σάββα Στρούμπο και την Έλλη Ίγγλις της θεατρικής ομάδας Σημείον Μηδέν, μουσική Αρσένι Αβραάμωφ, με ταυτόχρονη προβολή του νοκυμανταίρ Από τον Τσάρο στον Λένιν.
- Παρασκευή 3, Kυριακή 5 και Tρίτη 7 Νοεμβρίου, 7 – 9 μ.μ., προβολή κινηματογραφικών ταινιών της σοβιετικής πρωτοπορίας (Ντζίγκα Βερτώφ, Σεργκέι Αιζενστάιν κ.ά.).
- Σάββατο 4 Νοεμβρίου, 8 – 9 μ.μ. Άγγελου Σκούρτη Τα ερείπια εντός μου – Performance.
- Tετάρτη 8 Νοεμβρίου, 7 μ.μ. Βραδυά Ποίησης – αναγνώσεις.
- Σάββατο 11 Νοεμβρίου, 7 μ.μ., Ο Χορός στην Επανάσταση, ο Χορός ως Επανάσταση, βίντεο γαι την Ισιδώρα Ντάνκαν, χορευτικά δρώμενααπό την χορογράφο Βικτώρια Ζαφέτ.
- Δευτέρα 13 Νοεμβρίου, 9 μ.μ. Θέατρο Πόλεμος Ερειπίων. Κείμενα Ηλίας Πούλος-Δημήτρης Αλεξάκης. ΣκηνοθεσίαIrène Bonnaud Ερμηνεία Φωτεινή Μπάνου Κιθάρα, loops Βασίλης Τζαβάρας, βιόλα Μιχάλης Καταχανάς.
Θα ακολουθήσει συζήτηση.
(Eπειδή το Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων είναι κλειστό τις Δευτέρες η παράσταση θα γίνει στο Κέντρο ελέγχου τηλεοράσεων, Κύπρου 91Α, Κυψέλη με δωρεάν δελτία προτεραιότητας).
- Tρίτη 14 Νοεμβρίου, 7 – 9 μ.μ., Ρωσική Πρωτοπορία και η Τέχνη σήμερα. Στρογγυλό τραπέζι και συζήτηση με τους Ντένη Ζαχαρόπουλο, Λένα Σαρτόρι, Πέπη Ρηγοπούλου, Εμμανουήλ Μαυρομάτη και Σάββα Μιχαήλ.
- Tετάρτη 15 Νοεμβρίου, 7.30 – 9 μ.μ. Το Ουρλιαχτό του Allen Guinzbeg (απόσπασμα – μετάφραση Δ. Πουλικάκου).
Στρογγυλό Τραπέζι Οκτώβρης ’17 – Μάης ’68 – Τώρα (και Πάλι!)” με Δημήτρη Πουλικάκο, Τέο Ρόμβο, Περικλή Κοροβέση και Αντώνη Αντωνάκο.
- Σάββατο 18 Νοεμβρίου, 7 – 9 μ.μ. Η 17λεπτη όπερα τσέπης του Χάρη Βρόντου Η Παγίδα (Ο Μάντελστάμ στην εξορία).
Με τους Μάιρα Μηλολιδάκη (σοπράνο), Σπύρο Κλείσσα (βαρύτονο), Χρήστο Γκίνο (κλαρινέτο), Claire Demeulenaere (βιολοντσέλο), Τίτο Γουβέλη (πιάνο).
Θα ακολουθήσει συζήτηση με θέμα Επανάσταση και Ελευθερία της Τέχνης.
- Tρίτη 21 Νοεμβρίου, 7.30 – 9 μ.μ. Ο Ανδρέας Εμπειρίκος για την χώρα του Οκτώβρη. Παρουσίαση και Απαγγελία των ποιημάτων Το Θέαμα του Μπογιατίου ως κινουμένου Τοπίου και CCCP – Ρωσία από τον Λεωνίδα Εμπειρίκο (στο πρωτότυπο) και την Λένα Σαρτόρι (σε ρωσική μετάφραση).
- Παρασκευή 24 Νοεμβρίου, 7 – 9 μ.μ. Συζήτηση με θέμα Φωτογραφία και Επανάσταση.
- Σάββατο 25 Νοεμβρίου, 7 – 9 μ.μ. Ομιλία της Μαρίας Τσαντσάνογλου Τυπογραφικοί πειραματισμοί στην περίοδο της ρωσικής πρωτοπορίας.
- Tρίτη 28 Νοεμβρίου, 7 – 9 μ.μ. Βραδυά “Δράμα στο Φουτουριστικό Καμπαρέ” (ο τίτλος προς τιμήν της χαμένης κινηματογραφικής ταινίας του Μαγιακόφσκι και της παρέας του) με τις εξής “ατραξιόν”: Μαγική Λατέρνα με Bill Hunchback, Εξορκισμός με Γέλια του Βελιμίρ Χλιέμπνικωφ, με Θοδωρή Μπασιάκο και φίλους και Μια μέρα με τον Δανιήλ Χαρμς (ιστορίες από το γαλάζιο τετράδιο) Performance με Σοφία Κορώνη. Κείμενο του ποιητή Βασίλη Ludens.
- Tετάρτη 29 Νοεμβρίου, 7 – 9 μ.μ., Το Μέλλον της Ουτοπίας
Συζήτηση με τα μέλη της Πρωτοβουλίας