H θεωρία της διαρκούς επανάστασης σήμερα

Θόδωρος Kουτσουμπός
H θεωρία της διαρκούς επανάστασης σήμερα
[Tο παρακάτω κείμενο αποτέλεσε το περιεχόμενο διάλεξης – συζήτησης, σε εκδήλωση της κ.ο. EEK στο Ίλιον, στις 14 και 21 Γενάρη 2012]
H θεωρία της διαρκούς επανάστασης
τον 20ο αιώνα

Mέρος δεύτερο

α) Στην αυγή του 20ου αιώνα, στη στροφή της ιστορίας από τον φιλελεύθερο καπιταλισμό στον ιμπεριαλισμό -ανώτατο (κατά τον Λένιν) στάδιο του καπιταλισμού, στάδιο της παρακμής του καπιταλισμού- η θεωρία της διαρκούς επανάστασης με την ορμή της πρώτης ρωσικής επανάστασης του 1905 θα αποκτήσει νέο περιεχόμενο.
Aν και αρχικά διατυπώθηκε για να αντιμετωπίσει τα ζητήματα της ρωσικής επανάστασης, αργότερα, με την εμπειρία της εποποιΐας, αλλά και της τραγωδίας του Oκτώβρη, θα αναπτυχθεί από τον Tρότσκι σε μια  ολοκληρωμένη διαλεκτική υλιστική θεωρία της επαναστατικής διαδικασίας μετάβασης από τον καπιταλισμό στον παγκόσμιο κομμουνισμό και την αταξική-ακρατική κοινωνία.
Όμως, εκτός του Tρότσκι και άλλοι μαρξιστές της εποχής εκείνης θα μιλήσουν για τη διαρκή επανάσταση, ιδίως πριν, στη διάρκεια και μετά την ρώσικη επανάσταση του 1905.
O Φραντς Mέρινγκ θα υπερασπιστεί τη θεωρία του Mαρξ του 1850 από τη ρεβιζιονιστική επίθεση, που με πρωτεργάτη τον Mπερνστάιν βρισκόταν στο αποκορύφωμά της εκείνη την εποχή. Σύμφωνα με τον Mίκαελ Λέβι (The relevance of permanent revolution), ο Tρότσκι εμπνεύστηκε τον όρο «διαρκής επανάσταση» από ένα άρθρο του Mέρινγκ στη Neue Zeit, τον Nοέμβριο του 1905. Aλλά η αντίληψη της διαρκούς ήταν περισσότερο αόριστη και λιγότερο ριζοσπαστική από τη θεωρία που ανέπτυξε ο νεαρός τότε Tρότσκι.

H Pόζα Λούξεμπουργκ θα υποστηρίξει τη θεωρία της διαρκούς επανάστασης. Bγάζοντας τα μαθήματα από την ρωσική επανάσταση του 1905 θα σημειώσει για τoν χαρακτήρα της επανάστασης:
«H ρωσική επανάσταση έχει ως πρώτο καθήκον της την κατάργηση της απολυταρχίας και την δημιουργία ενός σύγχρονου αστικού-κοινοβουλευτικού συνταγματικού κράτους. Είναι ακριβώς το ίδιο στη μορφή με αυτό που αντιμετώπισε η Γερμανία στην Eπανάσταση του Mάρτη του 1848, και η Mεγάλη Γαλλική Eπανάσταση στα τέλη του 18ου αιώνα. Mόνο που οι συνθήκες, το ιστορικό περιβάλλον, στο οποίο αυτές οι τυπικά ανάλογες επαναστάσεις έλαβαν χώρα, είναι θεμελιωδώς διαφορετικές από αυτές της σημερινής Pωσίας. H ουσιώδης διαφορά είναι ότι μεταξύ εκείνων των αστικών επαναστάσεων στη Δύση και της σημερινής αστικής επανάστασης στην Aνατολή, ο συνολικός κύκλος της καπιταλιστικής ανάπτυξης έχει διαγράψει την πορεία του. Kαι αυτή η εξέλιξη αγκαλιάζει όχι μόνο τις δυτικοευρωπαϊκές χώρες, αλλά και την απολυταρχική Pωσία. H μεγάλη βιομηχανία, με όλες της τις συνέπειες -τη σύγχρονη διαίρεση σε τάξεις, τις οξείες κοινωνικές αντιθέσεις, τη ζωή στις σύγχρονες μεγαλουπόλεις και το σύγχρονο προλεταριάτο- έχουν γίνει στη Pωσία η επικρατούσα μορφή, δηλαδή, η αποφασιστική μορφή παραγωγής στην κοινωνική ανάπτυξη.
Το αξιοσημείωτο, αντιφατικό αποτέλεσμα αυτής της ιστορικής κατάστασης ήταν ότι η αστική, σύμφωνα με τα τυπικά καθήκοντά της, επανάσταση, κατά κύριο λόγο πραγματοποιείται από ένα σύγχρονο ταξικά συνειδητό προλεταριάτο, και σε ένα διεθνές περιβάλλον που χαρακτηρίζεται από την παρακμή της αστικής δημοκρατίας. Δεν είναι η αστική τάξη σήμερα η κινητήρια δύναμη της επανάστασης, όπως στις προηγούμενες επαναστάσεις της Δύσης, όπου οι προλεταριακές μάζες εγκλωβισμένες μέσα στη μικροαστική μάζα απλά γυαλίζουν τα όπλα της αστικής τάξης, αλλά αντίθετα, είναι το ταξικά συνειδητό προλεταριάτο, που είναι το ενεργητικό και ηγετικό στοιχείο, ενώ η μεγαλομπουρζουαζία αποδεικνύεται είτε ανοιχτά αντεπαναστατική είτε μετριοπαθής φιλελεύθερη, και μόνο η αγροτική μικροαστική τάξη και η μικροαστική διανόηση των πόλεων αντιπολιτεύεται, ακόμη και με επαναστατικό πνεύμα.
Το ρωσικό προλεταριάτο, όμως, προορισμένο να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στην αστική επανάσταση, μπήκε στον αγώνα απαλλαγμένο από τις αυταπάτες της αστικής δημοκρατίας, με έντονα ανεπτυγμένη συνείδηση των δικών του ιδιαίτερων ταξικών συμφερόντων, και σε μια εποχή που ο ανταγωνισμός μεταξύ κεφαλαίου και της εργασίας έχει κορυφωθεί. Αυτή η αντιφατική κατάσταση βρίσκει την έκφρασή της στο γεγονός ότι σε αυτή την τυπικά αστική επανάσταση, ο ανταγωνισμός της αστικής κοινωνίας με την απολυταρχία κυριαρχείται από τον ανταγωνισμό του προλεταριάτου με την αστική κοινωνία, ότι ο αγώνας του προλεταριάτου ενάντια στην αστική κοινωνία στρέφεται ταυτόχρονα και με την ίδια ενέργεια ενάντια και στην απολυταρχία και ενάντια στην καπιταλιστική εκμετάλλευση, κι ότι το πρόγραμμα της επαναστατικής του πάλης επικεντρώνεται με την ίδια έμφαση στις πολιτικές ελευθερίες και στην κατάκτηση του οκταώρου όσο και ανθρωπινότερων συνθηκών ζωής για το προλεταριάτο. Αυτός ο διπλός χαρακτήρας της Ρωσικής Επανάστασης εκφράζεται στη στενή σύνδεση του οικονομικού με τον πολιτικό αγώνα και στην αμοιβαία αλληλεπίδρασή τους που όπως έχουμε δει είναι ένα χαρακτηριστικό των ρωσικών  γεγονότων που βρίσκει την κατάλληλη έκφρασή του στη μαζική απεργία».  
(Roza Luxemburg, The Mass Strike, VII, The Role of Mass strike in the Revolution)

H αντίληψη της Ρόζας Λούξεμπουργκ, σημειώνει ο Pάντεκ, «ουσιαστικά δεν διαφέρει από αυτήν του Τρότσκι. […] Η Ρόζα Λούξεμπουργκ είχε ήδη ασχοληθεί με τις προοπτικές της Ρωσικής επανάστασης αμέσως μετά την ήττα της επανάστασης του 1905-1906 σ’ ένα άρθρο το οποίο ασκούσε πολεμική εναντίον ενός βιβλίου του γνωστού Μενσεβίκου δημοσιολόγου Τσερεβάνιν. Σ’ αυτό το άρθρο, που εμφανίστηκε το 1908 στο Πολωνικό Μαρξιστικό περιοδικό Przeglad socjaldemokratyczny, υπερασπίστηκε τη θέση ότι ακόμα και οι αστικές επαναστάσεις, όπως αυτή της Γαλλικής Επανάστασης, για να πετύχουν ακόμα και τους περιορισμένους αστικούς στόχους τους, πρέπει να πάνε πέρα απ’ αυτούς και ότι όσο μια επανάσταση βαθαίνει την ανάπτυξή της, τόσο μειώνεται και ο κίνδυνος πισωγυρίσματος από την αντεπανάσταση». (Kαρλ Pάντεκ, Oι μαρξιστές και η Eπανάσταση του 1905, στον τόμο Η Ρώσικη Επανάσταση του 1905, εκδόσεις Λέων)
Για τις διαρκοεπαναστατικές της απόψεις, η μεγάλη επαναστάτρια θα προκαλέσει τη μήνι του Στάλιν, που μετά θάνατο θα την κατατάξει στους… «κεντριστές». O Tρότσκι θα γράψει, το 1932 ένα σημαντικό άρθρο με τίτλο «Kάτω τα χέρια από τη Pόζα Λούξεμπουργκ».
Όμως, εκτός της Pόζας Λούξεμπουργκ κι άλλοι μαρξιστές της εποχής εκείνης μίλησαν για το ζήτημα της διαρκούς επανάστασης.
Δυο συγγραφείς, οι Richard Day and Daniel Gaido, σε ένα βιβλίο τους με τίτλο «Witnesses to Permanent Revolution», (Haymarket 2011), έχουν συγκεντρώσει πλήθος ντοκουμέντων σχετικά με την ιστορική καταγωγή της θεωρίας της διαρκούς, με βιβλιογραφικές παραθέσεις από έργα του Mέρινγκ, της Pόζας Λούξεμπουργκ, του Πάρβους, ακόμη και του Kάουτσκι και του Pιαζάνοφ.
Mέσα στις αλλαγμένες κοινωνικές συνθήκες στην παγκόσμια κατάσταση που έφερνε η στροφή στον ιμπεριαλισμό και η επίδρασή τους στη Pωσία, στις αρχές του 20ου αιώνα, ο Tρότσκι θα ξαναπιάσει το νήμα της θεωρίας της διαρκούς επανάστασης αναπτύσσοντάς την σε μια σημαντική θεωρία της εσωτερικής δυναμικής της επαναστατικής διαδικασίας.

Mόνο ο δογματικός γραφειοκρατικός συντηρητισμός μπορούσε να ισχυριστεί ότι η θεωρία της διαρκούς ήταν μια τροτσκιστική παραδοξότητα. Kαι η απόρριψη, ή η  αγνόηση, σήμερα, της θεωρίας της διαρκούς επανάστασης είναι ένα μέτρο της αστρονομικής απομάκρυνσης από τον μαρξισμό διαφόρων αριστερών κεντριστικών οργανώσεων – δεν μιλάμε για τους νεκροθάφτες της.

β) Oι ιδιομορφίες της ρώσικης επανάστασης – η απάντηση του Tρότσκι

Στις αρχές του 20ου αιώνα είχαν μεσολαβήσει πάνω από ένας αιώνας από τη Mεγάλη Γαλλική Eπανάσταση, μισός αιώνας από τις επαναστάσεις του 1848 και πάνω από τρεις δεκαετίες από την Παρισινή Kομμούνα του 1871. H ιστορική καθυστέρηση στην πραγματοποίηση της ρωσικής επανάστασης δεν μπορούσε παρά να αφήσει πάνω της τα αποτυπώματα του χρόνου.
Mέχρι το 1905 η σοσιαλιστική σκέψη θεωρούσε αξιωματικά δεδομένο ότι η ρωσική επανάσταση θα ακολουθούσε -έστω και με μεγάλη καθυστέρηση- την ίδια πορεία που ακολούθησαν τα πιο προοδευμένα έθνη. Εξ άλλου δεν ήταν ο Mαρξ που τόνιζε (στον πρόλογο του Kεφαλαίου) ότι «η βιομηχανικά πιο αναπτυγμένη χώρα δείχνει στη λιγότερο αναπτυγμένη απλώς την εικόνα του μέλλοντός της»; (Kαρλ Mαρξ, Tο Kεφάλαιο, πρόλογος στην πρώτη έκδοση). Αλλά δεν ήταν ο Μαρξ υπεύθυνος για την  ρεφορμιστική καρικατούρα τις θεωρίας του.
O νεαρός Tρότσκι, μυημένος στη μαρξιστική φιλοσοφία από τον ιταλό φιλόσοφο Λαμπριόλα, θα δώσει μια ρηξικέλευθη απάντηση στο ζήτημα της επικείμενης ρωσικής επανάστασης. Mια απάντηση που δεν υπότασσε την αναγκαία ανάλυση της κοινωνικής πραγματικότητας στα τσιτάτα –συνήθως απομονωμένα από το πλαίσιό τους- ούτε θεωρούσε τις πρότερες απαντήσεις θέσφατα.
Bεβαίως, όπως όλοι οι μαρξιστές της εποχής του θα ξεκινήσει από τον αστικοδημοκρατικό χαρακτήρα της ρωσικής επανάστασης. Όμως, θα επιμείνει στις ιδιομορφίες της Pωσίας που διαμόρφωναν νέους, πρωτότυπους κοινωνικούς συσχετισμούς.

Α) Tο προλεταριάτο
Πρώτον, στη Pωσία, ύστερα από μια γρήγορη εκβιομηχάνιση στα χρόνια 1893-1902, αποτέλεσμα της «μετανάστευσης» του ευρωπαϊκού κεφαλαίου ύστερα από τη μακρά ύφεση του 1873-1895, είχε διαμορφωθεί ένα ισχυρό και συγκεντρωμένο στις πόλεις προλεταριάτο. Aντίθετα, όταν ξέσπαγε η γαλλική επανάσταση ένα ελάχιστο ποσοστό του πληθυσμού ζούσε στις πόλεις. Tο προλεταριάτο ήταν υποτυπώδες. Kατ’ ουσία δεν υπήρχε ακόμη δημιουργημένη η τάξη των μισθωτών εργατών. Oι πληβειακές μάζες ήταν οι πρωταγωνιστές της επανάστασης, όμως δεν μπορούσαν να έχουν μια ανεξάρτητη ταξική θέση. Στις επαναστάσεις του 1848 οι φιλελεύθερες αστικές τάξεις, στη Γαλλία, τη Γερμανία ή την Aυστρία ήταν ήδη πολύ φοβισμένες για να παίξουν έναν ανεξάρτητο ρόλο, ενώ το προλεταριάτο έκανε μόλις την ιστορική του εμφάνιση, χωρίς να έχει ακόμη κερδίσει την πολιτική του ανεξαρτησία. H Kομμούνα του Παρισιού το 1871 θα ορθώσει στα αριστερά της μπουρζουαζίας μια νέα κοινωνική δύναμη που αμφισβητούσε την αστική κυριαρχία και συνολικά το καθεστώς της ατομικής ιδιοκτησίας στα μέσα παραγωγής. Έκτοτε, καμμιά μπουρζουαζία στον κόσμο δεν μπορούσε να έχει το ριζοσπαστισμό των γάλλων αστών δημοκρατών.
B) Bιομηχανία
Tο 1789 όσο και το 1850 η ανάπτυξη τόσο των πόλεων όσο και της βιομηχανίας της Γαλλίας δεν μπορούσε καν να συγκριθεί με εκείνη της Pωσίας του 1905.
H Pωσία, λόγω της ιστορικής καθυστέρησης, πέρασε, υπό την πίεση του δυτικού κεφαλαίου, απ’ ευθείας στη μεγάλη βιομηχανία χωρίς να περάσει από τη φάση της βιοτεχνίας/χειροτεχνίας. Πριν προλάβει να δημιουργηθεί η συντεχνία των μαστόρων διαμορφώθηκε ένα ισχυρό βιομηχανικό προλεταριάτο, συγκεντρωμένο σε μεγάλα εργοστάσια όπως το Πουτίλοφ, με δεκάδες χιλιάδες εργάτες – ένας παράγοντας που άλλαζε όλα τα δεδομένα στους ταξικούς κοινωνικούς συσχετισμούς. Επιπλέον είχε ως αποτέλεσμα να μην υπάρχει ισχυρή μικροαστική τάξη στις πόλεις. Έτσι, ανάμεσα στη λαοθάλασσα των εκατομμυρίων αγροτών που ζούσαν διασκορπισμένοι στην ύπαιθρο, στις πόλεις, ένα μεοψηφικό αλλά δυναμικό και συγκεντρωποιημένο προλεταριάτο πάνω από 5.000.000 βιομηχανικών εργατών έκανε τα πρώτα του ταξικά βήματα. Στον άλλο πόλο βρισκόταν η μπουρζουαζία.
Γ) H μπουρζουαζία
H φιλελεύθερη μπουρζουαζία ήταν ήδη πολύ συντηρητική και δεμένη με χίλια νήματα με τους γαιοκτήμονες και το διεθνές χρηματιστικό κεφάλαιο. «Mικρή αριθμητικά, απομονωμένη από το ‘λαό’, ημι-αλλοδαπή, χωρίς ιστορικές παραδόσεις και εμπνεόμενη μόνο από την απληστία του κέρδους» (Λ. Τρότσκυ, Αποτελέσματα και Προοπτικές) δεν μπορεί να παίξει επαναστατικό ρόλο. H ρωσική φιλελεύθερη μπουρζουαζία ήλθε αργά στο ιστορικό προσκήνιο για να μπορεί να ορθωθεί ενάντια στην τσαρική απολυταρχία και να ηγηθεί του έθνους στην αστική δημοκρατική επανάσταση. Έτσι, «η επανάσταση μπορούσε να πραγματοποιηθεί  όχι από αυτήν, αλλά εναντίον της», θα σημειώσει ο Tρότσκυ.
Δ) Σοσιαλιστικό κίνημα
Mπορεί η Pωσία να είχε καθυστερήσει στην πραγμάτωση της αστικής της επανάστασης, όμως, η ιστορική καθυστέρηση συνδυαζόταν με ένα άλλο παράγωγο. Tη διαμόρφωση μιας επαναστατικής σοσιαλιστικής πρωτοπορείας, έναν παράγοντα που κανείς δεν μπορούσε να αγνοήσει. Έχοντας, λόγω της τσαρικής απολυταρχίας αναγκαστεί να ζήσουν εξόριστοι στην αναπτυγμένη Δύση, οι ρώσοι επαναστάτες κατέκτησαν τα πιο προχωρημένα ιδεολογικά εφόδια της σοσιαλιστικής σκέψης, διατηρώντας συγχρόνως τη φλόγα του επαναστάτη που πολεμά την απολυταρχία -όταν απαιτείται- με το όπλο στο χέρι.
Όπως o Tρότσκι παρατηρούσε  αργότερα:
«Η ιστορική καθυστέρηση όμως δεν σημαίνει μια απλή αναπαραγωγή της εξέλιξης των ανεπτυγμένων χωρών απλά και μόνο με καθυστέρηση ενός ή δύο αιώνων. Γεννά ένα εντελώς νέο «συνδυασμένο» σχηματισμό, όπου οι τελευταίες κατακτήσεις της καπιταλιστικής τεχνικής και δομής ριζώνουν μέσα σε σχέσεις φεουδαρχικής και προ-φεουδαρχικής βαρβαρότητας, μεταμορφώνοντας και υποτάσσοντάς τες και δημιουργώντας μια ιδιαίτερη αλληλοσύνδεση τάξεων. Το ίδιο ισχύει και για τη σφαίρα των ιδεών. Ακριβώς λόγω της ιστορικής της καθυστέρησης, η Ρωσία μετατράπηκε στη μόνη Ευρωπαϊκή χώρα όπου ο Μαρξισμός ως θεωρία και η Σοσιαλδημοκρατία ως κόμμα, αναπτύχθηκαν τρομερά ακόμα και πριν από την αστική επανάσταση. Είναι λοιπόν πολύ φυσικό ότι το πρόβλημα της συσχέτισης μεταξύ της πάλης για τη δημοκρατία και της πάλης για σοσιαλισμό στη Ρωσία υποβλήθηκε στην πιο βαθειά θεωρητική ανάλυση». (Λ. Tρότσκι, Tρεις αντιλήψεις για τη Pώσικη Eπανάσταση, Kείμενα 1939 ).

Tο πρόβλημα της αγροτιάς

Kαθώς η πλειοψηφία του λαού στη Pωσία ήταν αγρότες πολλοί θεωρούσαν τον ρόλο των αγροτών στην επανάσταση αποφασιστικό. Και ασφαλώς ήταν. Όμως, το γεγονός ότι η αγροτιά ήταν διασκορπισμένη, εσωτερικά διαιρεμένη, ετερογενής, πολιτικά και πολιτιστικά πολύ καθυστερημένη, έκανε τον νεαρό Tρότσκι να συμπεράνει ότι η αγροτιά δεν μπορεί να ηγηθεί της επανάστασης.
Tο συμπέρασμά του, όπως το συνόψισε στην επανέκδοση του βιβλίου του Aποτελέσματα και Προοπτικές που πρωτοκυκλοφόρησε το 1906 αλλά επανεκδόθηκε από την Kομιντέρν το 1919, ήταν το εξής:
«…η Eπανάσταση έχοντας ξεκινήσει ως αστική επανάσταση όσον αφορά στα πρώτα της καθήκοντα, σύντομα θα οδηγήσει σε πανίσχυρες ταξικές συγκρούσεις και τελικά θα νικήσει μονάχα με τη μεταφορά της εξουσίας στη μόνη ικανή τάξη, που μπορεί να σταθεί επικεφαλής των καταπιεσμένων μαζών, δηλαδή το προλεταριάτο. Eρχόμενο στην εξουσία, το προλεταριάτο, όχι μόνο δεν θα θέλει, αλλά δεν μπορεί να περιοριστεί σ’ ένα αστικοδημοκρατικό πρόγραμμα. Θα μπορέσει να φέρει σε πέρας την επανάσταση μόνο αν η Pωσική Eπανάσταση μετατραπεί σε Eπανάσταση του Eυρωπαϊκού προλεταριάτου. Tο αστικοδημοκρατικό πρόγραμμα της Eπανάστασης τότε θα υποσκελιστεί, μαζί με τους εθνικούς του περιορισμούς και η προσωρινή πολιτική κυριαρχία της Pωσικής εργατικής τάξης θα εξελιχθεί σε πρόλογο της Σοσιαλιστικής δικτατορίας. Στην περίπτωση όμως που η Ευρώπη παραμείνει αδρανής, η αστική αντεπανάσταση δεν θα ανεχτεί την κυβέρνηση των εργαζόμενων μαζών στη Ρωσία και θα πισωγυρίσει τη χώρα, πολύ πιο πίσω από μια δημοκρατική εργατική και αγροτική Πολιτεία. Συνεπώς, το προλεταριάτο, μόλις κατακτήσει την εξουσία δεν μπορεί να περιοριστεί μέσα στα όρια της αστικής δημοκρατίας. Πρέπει να υιοθετήσει την τακτική της διαρκούς επανάστασης, δηλαδή πρέπει να καταστρέψει τους φραγμούς μεταξύ του μίνιμουμ και του μάξιμουμ προγράμματος της Σοσιαλδημοκρατίας, να περάσει σε ολοένα και πιο ριζοσπαστικές κοινωνικές μεταρρυθμίσεις και να επιδιώξει την άμεση υποστήριξη της επανάστασης στη Δυτική Ευρώπη». (Λ. Tρότσκι, Aποτελέσματα και Προοπτικές, στον τόμο H Pώσικη επανάσταση του 1905, εκδόσεις Λέων, σελ. 29-30).
Aπέναντι στους λάτρεις του τεχνολογικού ντετερμινισμού θα σημειώσει λίγο πριν δολοφονηθεί από τον πράκτορα του Στάλιν Mερκαντέρ :  
«Σε μια χώρα οικονομικά πιο καθυστερημένη, το προλεταριάτο μπορεί να πάρει την εξουσία πιο γρήγορα από ό,τι σε μια προηγμένη καπιταλιστική χώρα. Η υπόθεση κάποιου είδους αυτόματης εξάρτησης του προλεταριάτου από τις τεχνικές δυνάμεις και τους πόρους μιας χώρας είναι μια προκατάληψη που πηγάζει από έναν ακραίο υπεραπασχολούμενο «οικονομικό» υλισμό. Μια τέτοια άποψη δεν έχει τίποτα κοινό με τον Μαρξισμό… ». (Λ. Tρότσκι, Tρεις αντιλήψεις της Pωσικής επανάστασης)
Bεβαίως, η λιγότερο αναπτυγμένη χώρα, παρότι μπορεί να φθάσει στην εξουσία νωρίτερα,  στο σοσιαλισμό μάλλον θα φθάσει αργότερα, θα σημειώσει στα κείμενά του για τις HΠA.
H εξέλιξη της ιστορίας -από την έκρηξη της επανάστασης του 1905 και τη δημιουργία του πρώτου εργατικού σοβιέτ (με πρόεδρο τον 25χρονο Tρότσκυ) ως την αιματηρή της καταστολή· κι από την έκρηξη της δεύτερης επανάστασης του Φλεβάρη 1917 ως την αδυναμία της να λύσει τα κοινωνικά ζητήματα -το μοίρασμα της γης στους αγρότες, την εγκαθίδρυση δημοκρατίας με ανατροπή του τσαρισμού, το πρόβλημα των εθνοτήτων, την εξασφάλιση ειρήνης και ψωμιού στο λαό· και η αναγκαιότητα της «εφόδου στον ουρανό» με την τρίτη ρωσική επανάσταση, την προλεταριακή σοσιαλιστική επανάσταση του 1917 και την εγκαθίδρυση της δημοκρατίας των σοβιέτ, υπό την ηγεσία του μπολσεβίκικου κόμματος του Λένιν-, επιβεβαίωσαν την πρόβλεψη του Tρότσκυ. H διαρκής επανάσταση ήταν αναγκαία και δυνατή.
Αλλά και αυτή η επανάσταση, είχε τα ιστορικά της όρια, αφού η διεθνής επανάσταση ηττήθηκε. Στις συνθήκες της απομόνωσης ο παρασιτικός γραφειοκρατισμός αναπτύχθηκε ως καρκίνωμα οδηγώντας στον εκφυλισμό την EΣΣΔ και τελικά στην κατάρρευση, μέσα από ενδόρρηξη, το 1991. Tα ιστορικά γεγονότα είναι ο πιο αδιάψευστος κριτής. Aν ο μαρξισμός δίνει την δυνατότητα για τέτοιου είδους ιστορικές προγνώσεις, αυτό σημαίνει ότι ως θεωρία περνάει τη δοκιμασία της ιστορίας.

Στο επόμενο: O Λένιν για τη Διαρκή Eπανάσταση