Άνοιξε στο κοινό (13 Μαΐου 2017) η 57η Μπιενάλε της Βενετίας. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση εικαστικών στον κόσμο, μαζί με την Ντοκουμέντα, δείγματα της οποίας πήραμε και στη χώρα μας.
Η έκθεση διαξάγεται στους παραθαλάσσιους κήπους της Βενετίας, στην Αρσενάλε, αλλά και σε ολόκληρη την πόλη των Δόγηδων.
Βραβεία
Με την έναρξη της 57ης έκδοσής της απονεμήθηκαν τα βραβεία που δίνει η κριτική επιτροπή της Μπιενάλε. Για το καλύτερο περίπτερο πήρε Χρυσό Λέοντα η γερμανίδα Άνε Ίμχοφ. Τους κριτές εντυπωσίασαν η δυναμική και αγχωτική περφόρμανς της μαζί με τις αρχιτεκτονικές αναφορές του έργου τους. Ως καλύτερος καλλιτέχνης τιμήθηκε επίσης με Χρυσό Λέοντα ο Γερμανός Φραντς Έρχαρντ Βάλτερ για την πρωτοτυπία του έργου του.
Το βραβείο για τον πιο ελπιδοφόρο καλλιτέχνη δόθηκε στον Αιγύπτιο στον Χασάν Καν. Επίσης η κριτική επιτροπή αποφάσισε να δώσει τρεις ειδικές εύφημες μνείες στον Αμερικανό Τσαρλς Άτλας, στον Κοσοβάρο Πέτριτ Χαλιλάι και στην Βραζιλιάνα Σίντσια Μασέλ. Για το σύνολο της δουλειάς της βραβεύτηκε η Αμερικανίδα Καρολί Σνίμαν.
Ζήτω η Τέχνη
Τίτλος της κεντρικής έκθεσης που οργανώνει κάθε φορά ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Μπιενάλε που στην συγκεκριμένη περίπτωση είναι η Κριστίν Μασέλ είναι «Ζήτω η τέχνη». Συμμετέχουν 120 καλλιτέχνες από 51 χώρες εκ των οποίων οι 101 είναι νεοφερμένοι.
Εύλογα αναρωτιέται κανείς αν θα δώσουν καμιά λύση μέσω της τέχνης τους στα προβλήματα που απασχολούν την ανθρωπότητα και τα οποία απασχολούν το έργο τους. Θα απαντούσαμε όχι, όμως τουλάχιστον τα καταγράφουν.
Η ελληνική συμμετοχή
Ανάμεσα στις 85 εθνικές συμμετοχές, μεταξύ των οποίων και 4 για πρώτη φορά, είναι και η ελληνική στο βυζαντινότροπο περίπτερο της χώρας. Τίτλος του έργου που φιλοτεχνήθηκε από τον Γιώργο Δρίβα είναι το «Εργαστήριο Διλημμάτων». Εφορος της ελληνικής εκπροσώπησης είναι ο κριτικός κινηματογράφου Ορέστης Ανδρεαδάκης.
Το έργο βασίστηκε στο αρχαιότερο κείμενο που σώζεται, τις «Ικέτιδες» του Ασχύλου που σαν βασική του αναφορά, κάτι που ενέπνευσε τον δημιουργό, είναι η προσφυγή κάποιων σε μια άλλη χώρα για να ζητήσουν άσυλο.
Με μια κινηματογραφική αφηγηματική γραφή ο Δρίβας έχει στήσει πέντε οθόνες σε ένα λαβύρινθο που έχει δημιουργήσει για να περιφέρεται ο θεατής. Εκεί βλέπει σε διαδοχικές εικόνες που βασίζονται σε ένα φίλμ που βρέθηκε στο Κινηματογραφικό Μουσείο της Αργεντινής,να διεξάγεται ένα πείραμα από έναν Έλληνα γιατρό. Άμεση επιδίωξή του είναι η εύρεση ενός φαρμάκου που θα σώσει τον ασθενή του, ένα ξένο.
Οι συντελεστές του έργου πήγαν με πολλές προσδοκίες στην Μπιενάλε αφού η καλλιτεχνική δημιουργία του Γρίβα έθιγε ένα ζήτημα παγκόσμιας σημασίας. Και παρά το γεγονός ότι έπαιζε αφιλοκερδώς η βραβευμένη ηθοποιός Σαρλότ Ράπλινγκ που ήταν ένα ατού για το φιλμ, γύρισαν με άδεια χέρια. Η Μπιενάλε διάλεξε να τιμήσει τις μεγάλες χώρες ενώ οι μικρότερες ήρθαν σε δεύτερη μοίρα.
Η 57η Μπιενάλε της Βενετίας θα διαρκέσει μέχρι και το Φθινόπωρο 2017.
Άρτεμις Kαρδουλάκη